Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDropdownliste med autoopslag

 Besvar Besvar
Forfatter
Towle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Aug.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Dropdownliste med autoopslag
    Sendt: 04.Aug.2017 kl. 14:39
Jeg har nogle dropdowns som er lavet med Data Validation på helt traditionel vis. Det virker, men en af listerne har over 500 entries og så er det altså irriterende at skulle scrolle manuelt ned til den værdi man ønsker at indsætte. Det burde jo være sådan, at når man har tastet et eller to bogstaver, så hopper den ned til det relevante sted på listen, men sådan er det jo ikke må jeg konstatere efter en masse googlesøgninger. Det kræver enten VBA eller at man indsætter en combobox.

Mit problem er at Excel for Mac 2011 v. 14.7.2 åbenbart er meget forskellig fra alle andre. Det betyder at når jeg endelig finder en tutorial der ser ud til at kunne løse opgaven og er tilstrækkelig simpel til, at selv jeg kan finde ud af det, så må jeg opgive at følge de trinvise instruktioner og/eller videoer, da min Excel ser anderledes ud og enten ikke har de anvendte funktioner, eller jeg skal lede efter dem i menuerne.

Her en en " http://www.contextures.com/xlVal10. - Dropdown list width "go to" first letter" som jeg burde kunne eftergøre, men ak ... se forrige afsnit.

Udfordringen består i enten at hjælpe mig med at få det til at virke eller at lave det for mig som en Excel-fil som jeg kan afvikle på min Mac.

Jeg håber ikke jeg har misforstået begrebet "udfordring" i dette forum?
Til top



Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Aug.2017 kl. 17:14
har du linket til dit eks." http://www.contextures.com/xlVal10. - Dropdown list width "go to" first letter"
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Towle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Aug.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Aug.2017 kl. 07:20
Jeg blev for sent opmærksom på, at eksterne links i dette forum vil blive sat til no-follow. Ok, så skal der fifles.

Adressen er http://www.contextures.com/xlDataVal10.html. For det tilfælde at det bliver amputeret eller usynligt i indlægget, så kommer der her igen, men med parantes rundt om punktummer:

http://www(.)contextures(.)com/xlDataVal10(.)html.

Nu håber jeg ikke at jeg falder i unåde, da det jo snyd at omgå systemet på, men da du er platinbruger og har bedt om det, går jeg ud fra at det er ok?

P.S. For god ordens skyld skal jeg oplyse, at jeg har registreret mig som privatperson og det er da også rigtigt, idet jeg ikke er ansat og ikke får løn fra det firma min gode ven driver. Den Excel-løsning jeg efterspørger her er til eget brug i forbindelse med det frivillige arbejde jeg får en del af min efterlønstilværelse til at gå med.
Til top
Towle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Aug.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Aug.2017 kl. 15:04
Jeg uploader hermed min skitse til opgaven. Den er udviklet efter "Fedtmule-metoden"; længere rækker min forstand desværre ikke. Til gengæld er jeg god ved børn og dyr og laver en fantastisk ostelagkage :-)

Kolonnerne med en overskrift i fed, gul skrift er dem der udløser en dropdown. Listerne til disse findes på fanen "Lister". Der er 6 dropdowns. De 5 korte kan jeg sagtens leve med som de er, men den med de 528 navne på pladeselskaber vil jeg altså gerne have "opdateret", så der springes så snart man har indtastet det første bogstav eller to. Eksempel:

Jeg indtaster (i hurtig rækkefølge) "br" og vupti, så kommer jeg ned til første forekomst af et navn der begynder med "br", i dette tilfælde British Music Society.

Er det lassig-gisseligt? Ja, det kan jeg bekræfte. Mit problem er bare, at jeg ikke ved hvordan det skal laves.

I tilfælde af at nogen gider at baxe med det, vil det være en fordel at bringe svarene i denne tråd, da der måske (nu eller senere) er andre der kan have glæde af løsningen, men jeg er også modtagelig for en færdigstrikket løsning i Excel-format (husk at jeg kører 2011 for Mac) og jeg sender gerne en nævefuld CD'er som tak. Ud over klassisk har vi også et udvalg af jazz, pop/rock (ældre compilations af populære kunstnere) m.m. Vælg selv her inden for rimelighedens grænser her:  http://www.danacordbutik.dk/.

uploads/2017/Skitse_til_nyhedsskabelon_2017-08-07_15-07-10.xls
Til top
Towle Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 04.Aug.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 16:21
Hmmm, ikk' nogen der kan bidrage bare en smule?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 17:05
Jeg tror desværre at du søger en kombination, der er ekstremt mangel på
  1. Skal være ekspert i Excel (dem er der en del af i dette forum)
  2. Skal være ekspert i Mac (dem er der sikkert også nogle af, men så er de ikke ekspert i Excel)
Du er ikke alene - vi ser det, gang på gang, når nogle efterspørger løsninger på Mac - der kommer nærmest ingen svar.
Mac er bare ikke godt til Microsoft - selvom Microsoft oprindeligt startede med at udvikle til Mac.

Og, selv, hvis der var nogle, som måske tror, de kunne byde ind med et forslag, så gør de det ikke, da de ikke har en Mac, at kan teste det på, først.

Jeg har selv forsøgt, at lave en Virtual Machine med Mac OS - netop for at kunne hjælpe Mac folket - men, så blive Apple, i sig selv, pludselig problemet for det vil de ikke have - man SKAL købe deres dyre hardware for at få lov til at lege med deres OS (HVORFOR?!?)

Men, kan du formulere dig på engelsk, så vil jeg anbefale dig, at kontakte Ron de Bruin, der nok er verdens førende autoritet på netop Excel/VBA på Mac.

Du finder ham her:
http://www.RondeBruin.nl/ 
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 17:23
noget i stil med dette:
eksp fundet her på siden.

uploads/397/test_dropdown.xlsm
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 17:27
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 17:42
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
excelent Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 12.Apr.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17.Sep.2017 kl. 19:48
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk