Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5470
|
Emne: Find mappe, som regnearksfil ligger i... Sendt: 11.Aug.2015 kl. 09:27 |
Så har jeg en ny lille udfordring til jer (/super-bowl-sunday_topic2022.html" rel="nofollow">min sidste udfordring var åbenbart lidt for svær ) Opgaven er igen en formel, som jeg selv har gået og rodet med et stykke tid, og nu mener, at jeg har fundet en løsning på - men, vil da lige se, om der er andre, der kan komme op med en bedre (kortere?) formel, end den jeg er kommet frem til. Opgaven lyser: Hvem kan komme op med den bedste (korteste?) formel til at finde mappen, som den aktuelle regnearksfil ligger i?- " Jamen er det ikke bare..."
=VENSTRE(CELLE("Filename");SØG("[";CELLE("Filename"))-1) |
...vil mange sikkert umiddelbart svare. Nej, for den (klassiske) formel vil give STIEN, hvor regnearksfilen ligger - jeg efterspurgte MAPPEN. Hvis regnearkfilen ligger i stien: C:\1\2\3\Regnearksfil.XLSm...vil mappen være ' 3' Hvis regnearkfilen ligger i stien: C:\Dette\Er\En\Sti\Regnearksfil.XLSm...vil mappen være ' Sti' Mappen er altså den sidste mappe i en sti. Jeg vil selv give mit eget bud på en sådan formel i min næste opdatering til mit website, så I har en måneds tid til at finde ud af det. Som altid: Er der en, som kan komme op med en formel, der er bedre edn min egen, bringer jeg selvfølgelig den formel i stedet - med fuld kredit og det hele (så her er endnu engang chancen for at blive udødeliggjort )
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
|
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Point: 10330
|
Sendt: 11.Aug.2015 kl. 12:17 |
Hej EXCELGAARD, Nok ikke den korteste i verden, men den korteste jeg kender på 303 tegn.
=MIDT(CELLE("filename");FIND(TEGN(1);UDSKIFT(CELLE("filename");"\";TEGN(1);LÆNGDE(CELLE("filename"))-LÆNGDE(UDSKIFT(CELLE("filename");"\"; ""))-1))+1;SØG("[";CELLE("filename"))-2-FIND(TEGN(1);UDSKIFT(CELLE("filename");"\";TEGN(1); LÆNGDE(CELLE("filename"))-LÆNGDE(UDSKIFT(CELLE("filename");"\";""))-1))) |
//Allan
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 11.Aug.2015 kl. 14:38 |
Hej Allan, Smukt forsøg Men, den er ikke fejlfri... Hvad nu, hvis filen ligger i følgende sti: C:\Træls\Og[Meget]Dum\Sti\Regnearksfil.XLSm Husk, at man har lov til at benytte tegnene [ og ] i fil og mappenavne... (Men, du er tæt på )
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 12.Aug.2015 kl. 09:14 |
Specialtegn i fil og mappenavne er nogen fanden har skabt og det burde forbydes ved lov Jeg lægger hovedet i blød og vender tilbage. //Allan
|
|
Inaktiv profil
Gæst
Medlem: 01.Apr.2015
Point: 0
|
Sendt: 12.Aug.2015 kl. 20:51 |
Jeg kan komme ned på 188 tegn, men vil indtil videre ikke ødelægge fornøjelsen for Allan :-)
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 12.Aug.2015 kl. 21:06 |
Hmmm, jeg er meget nysgerrig nu
|
|
Inaktiv profil
Gæst
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 09:14 |
Godmorgen Allan
Jeg ville uploade en fil med lidt forklaring til formlen, men jeg synes ikke det vil lykkes.
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 10:18 |
Lige for at I ikke spilder jeres tid, så er her lidt flere ting, som formlen skal tage højde for: - Et mappe- eller filnavn kan rent faktisk starte med '[', så man kan ikke blot søge efter '\[', da der kan være indtil flere forekomster af dette i stien.
- En fil kan ligge i roden af et drev (f.eks. C:\), så man kan ikke blot søge efter næstsidste '\', da der så kun vil være en '\', og dermed vil søgningen fejle.
- En fil kan ligge på en UNC-sti (der starter med '\\'), og dette kan både ødelægge en søgning på '\' og give problemer, hvis filen ligger i roden af UNC-stien.
Ja, der er ingen, der har sagt, det skal være let
Men, dejligt, at se, at folk tager udfordringen op
|
|
|
Inaktiv profil
Gæst
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 10:35 |
Jeg trækker mig (for ikke at spilde mere tid :-))
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 10:39 |
|
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 10:40 |
xor skrev:
Jeg trækker mig (for ikke at spilde mere tid :-)) |
Kom nu, Hans - du har en hel måned
|
|
|
Inaktiv profil
Gæst
|
Sendt: 13.Aug.2015 kl. 11:24 |
Men jeg aner ikke hvad en UNC-sti er (og er egentlig også relativt uinteresseret). Og hvad skal (jf. opgaveteksten) forstås ved mappen som filen ligger i, hvis den ligger i roden.
I øvrigt kan jeg ikke på mit system bruge [] i mappenavne.
Så derfor stopper jeg.
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 13.Sep.2015 kl. 12:53 |
Fil Formler For Folket:
www.excelgaard.dk/Bib/Fil%20Formler/ www.excelgaard.dk/Bib/Fil Formler/
|
|
|