Selv om Hans jo ikke lige var i den umiddelbare målgruppe for denne udfordring, så er der noget at lære for andre ved at kigge på nogle af de mange måder, denne lille udfordring kan løses på. Selv om der er tale om et fabrikeret eksempel, så er indholdet karakteristisk for mange af de spørgsmål, som dukker op i dette forum og i f.eks. Eksperten.
På mit arbejde kender jeg en del, der som absolut udgangspunkt vil løse udfordringen ved at lave en pivottabel. Og dette er da også en udmærket måde hurtigt at få f.eks. sammenstillet og summeret data. Men det er langt fra den eneste måde, og i nogle tilfælde kommer pinvottabellerne til kort (det skal siges at jeg primært arbejder med Excel 2007, og derfor ikke for alvor har sat mig ind i de muligheder Powerpivot giver i 2010 og 2013).
Min personlige favorit er SUMPRODUKT, som er en slags schweizerkniv til denne og mange andre udfordringer. Men f.eks. vil de nok lidt lettere tilgængelige SUM.HVIS og SUM.HVISER kunne benyttes i stedet for SUMPRODUKT i mange situationer.