Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAuto justering af x-akse på graf

 Besvar Besvar
Forfatter
jespergn Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 23.Sep.2014
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Emne: Auto justering af x-akse på graf
    Sendt: 18.Aug.2016 kl. 09:20
Hej alle,

Jeg har et excel ark med nogle inputfelter og herefter spytter den så nogle outputs ud, disse outputs laver så en simpel linje graf, med to linjer.

Lige pt. går begge mine linjer fra omkring 3.000.000 til 3.500.000 og der er mellem -75.000 og +25.000 mellem linjerne (altså de krydser hinanden)


Men, min x-akse går fra 0 til 4.000.000 og derfor er det næsten umuligt at se hvordan linjerne udvikler sig i forhold til hinanden.

Kan man lave en eller anden form for autoskalering, så ledes at x-aksen her måske havde fået fra 2.000.000 til 4.000.000?

Ved godt hvordan man gør manuelt, men formålet er at den skal gøre det automatisk, så den passer lige meget hvilket input værdier jeg indtaster.
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Aug.2016 kl. 13:09
Hej

Jeg har lige hurtigt afprøvet noget tilsvarende, og det tyder på, at når akseindstillingerne (Grænser) er "Automatisk", sættes minimum-værdien som standard "0,0", også selv om laveste dataværdi starter ved f.eks. 3 mio.

Umiddelbart kan jeg kun komme på en VBA-løsning, der automatisk ændrer minimum-værdien til f.eks. "2,0E6" (2 mio.).

Dvs., der kan udformes en ark-makro, som trigges af input/ændringer i dine inputfelter. Makroen skal så "snuse" efter laveste dataværdi i dit output (f.eks. 3 mio) og så ændre minimum-værdien for aksens grænser til "mindste værdi minus en mio.".


Mvh Max
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk