Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketOmfang af muligheder i proces-overblik i Excel

 Besvar Besvar
Forfatter
McFly_DK Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Aug.2016
Land: DK
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Omfang af muligheder i proces-overblik i Excel
    Sendt: 21.Aug.2016 kl. 11:04
Hej,
 
En forespørgsel fra en på et middel-niveau, omkring hvorvidt det giver mening at dykke ned i lærings-gryden og forsøge at løse udfordringen (og måske med ønske om nogle råd fra jer).
 
Hvis man forestiller sig at have et excelark med en række projekter, status-kolonner af forskellig grad, tekstfelter der skal udfyldes, lister der skal udvælges fra osv. kan man så via makro/VBA gøre det nemt for ikke excel-brugere at opdatere i disse?
 
Jeg kan sagtens styre et meget bredt og omfangsrigt skema, men mange kollegaer står af på et ark med kolonner der overstiger to bogstavsbetegnelser.
 
Tænker om man ved åbning af arket kunne promptes til at indtaste sit navn og/eller afdeling (som fremgår af en kolonne i arket, og så filtreres relevante rækker fra, og giver et hurtigt overblik over mine projekter eller afdelingens projekter alt efter hvad der er udfyldt (altså basalt set brug af filtrering)
 
Kan man ydermere prompte at skulle besvare konkrete kolonner (både med tekst, valg i lister mv.), og lade andre være frie i arket?
 
Så jeg åbner arket, bliver spurgt til hvem jer er / hvilken afdeling jeg er fra, og får vist relevante projekter for mig (hvis der er nogle) og af dem bliver jeg spurgt til at besvare 8 ud af eksempelvis 29 kolonner.
 
Man kan vel alt i Excel? :)
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Aug.2016 kl. 13:23
Hej McFly

Man kan godt alt det i Excel, som du beskriver. Det, man ikke kan, er at garantere, at dine brugere vil finde det lettere eller mere intuitivt etc.

Med VBA kan du faktisk godt identificere brugeren, der har åbnet filen.
  • environ("username") => login/bruger-id fra styresystemet
  • Application.Username => Det navn som brugeren er registreret med i Excel

Hvis du så har en tabel med username og afdeling, kan du bestemme afdelingen med et opslag.

Filtrering af listen med projekter vha. VBA er også let nok.

Dér, hvor det bliver mere tricky, er ved styringen af celler, som skal udfyldes. Som jeg ser det, kan du gå én af to veje:

  • Styring ved hjælp af User Forms
  • Styring i selve arket ved at "snuse" på indholdet af cellerne i de synlige rækker og kolonner

User Forms vil nok kræve en del VBA-programmering - bl.a. for at sikre, at det er de rigtige rækker og kolonner, som bliver opdateret.

Ved styring i selve arket (med VBA) kan du evt. skjule de kolonner, som brugerne finder overflødige. Herefter loop'er du igennem de synlige rækker og disse celler for at kontrollere, om der er udfyldt/besvaret som påkrævet. Du kan evt. markere de celler, som mangler tekst/tal, ved at give dem en fyldfarve.

Dette var blot nogle overordnede tanker om, hvordan jeg ville gribe det an. Der er sikkert mange flere detaljer, som er vigtige/relevante, når først man går i gang.


Mvh Max

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk