Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHjælp til protokol

 Besvar Besvar
Forfatter
torben_ejsing Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Sep.2016
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til protokol
    Sendt: 21.Sep.2016 kl. 10:33

Hej alle

Jeg har en udfordring med en protokol jeg er ved at lave til et undervisningsforløb.

 

 

 

I ”ark 1” ønsker jeg at samle alle deltagere uanset hvilket undervisningshold de er på. Der er i alt 3 hold og jeg har i en kolonne i ”ark 1” lavet en dropdownmenu hvor jeg skal vælge enten ”hold 1”, ”hold 2” eller ”hold 3” ud for hver person. Jeg har så lavet 3 ark ekstra som sjovt nok hedder ”hold 1”, ”hold 2” eller ”hold 3” hvor den "rigtige" protokol er for de enkelte hold.

Er det muligt at når jeg har oprettet en person i ”ark 1” som f.eks. er tilmeldt hold 1, kan få personens navn til at fremgå på ”ark 2” hvor ”hold 1” protokollen er?

Mvh. Torben

 

 

 

 

 

 

 

 

Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Sep.2016 kl. 15:39
Hej Torben

Jeg har vedhæftet et hurtigt eksempel, hvor det gøres uden makroer.

I Hold 1, 2, 3-arkene står en formel (f.eks. =HVIS('Ark1'!B2="Hold 1";'Ark1'!A2;"")), som viser navnet fra Ark1, hvis holdnummeret passer, og ellers giver formlen blank. Tomme rækker fjernes ved hjælp af autofilter, som så dog skal opdateres efter hver ændring/ny indtastning af elev.

Hvis det skal være smartere end som så - og eventuelt foregå mere automatisk - kan jeg kun komme på en løsning med VBA-programkode, der opdaterer hold-arkene.

/uploads/1747/Protokol.xlsx" rel="nofollow">uploads/1747/Protokol.xlsx

Mvh Max
Til top
torben_ejsing Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Sep.2016
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Sep.2016 kl. 10:13
Hej Max
Mange tak for dit svar. Det virker præcis som du skrev.
Det er dog ret irriterende at man skal huske at bruge autofilter.
Jeg er ikke bekendt med VBA-programkode. Er det noget jeg kan lave eller er det for kompliceret. Er det stadig i Excel?
Mvh. Torben
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Sep.2016 kl. 10:51
Hej Torben

Hvis du ikke har arbejdet med VBA-kode før, er det nok for kompliceret at gå i gang med selv til denne opgave.

Jeg har uploadet en ny version til dig af den tidligere projektmappe (fil), hvor jeg har indsat en VBA-kode, der automatisk filtrerer, når du vælger et af arkene, hvis navn starter med "Hold".

Husk at tillade makroer, når filen starter op. Der kommer sandsynligvis en advarsel i toppen, hvor du bliver bedt om at "aktivere indhold" eller "tillade indhold".

uploads/1747/Protokol.xlsb


Mvh Max

Til top
torben_ejsing Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Sep.2016
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Sep.2016 kl. 11:07
Hej Max
Jeg kan ikke se nogen forskel. Er det ikke det samme?
Mvh. Torben
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Sep.2016 kl. 11:26
Du kan ikke se VBA-koden, da den ligger "gemt inde bag ved".

Men hvis du tilføjer eller fjerner personer fra hovedlisten i Ark1 og derefter vælger det ark, som ændringen vedrører, skal du gerne kunne se, at en person er blevet tilføjet eller fjernet, og at der ikke vises nogle blanke linjer imellem.

Hvis dine sikkerhedsindstillinger i Excel vedr. makroer er sat til at blokere alle makroer, kan det dog være, at makroen ikke kører.


Mvh Max
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk