Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukket"409.5 Bug" - rækkehøjde ændres uden varsel

 Besvar Besvar
Forfatter
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Emne: "409.5 Bug" - rækkehøjde ændres uden varsel
    Sendt: 18.Okt.2016 kl. 14:28
Hej til dig som måtte læse dette

Indlægget her er egentlig mest til vidensdeling vedr. en påstået bug i Excel, jeg rendte ind i sidste uge.

På diverse internet-fora kendes buggen som "409.5", der refererer til, at rækkehøjder uden varsel eller nogen form for logik ændres automatisk til 409,5. Der er dog ikke så mange klare løsninger på problematikken, og det er endvidere uklart, om Microsoft har anerkendt buggen. En enkelt brugerkommentar i et forum ledte mig dog på sporet af en løsning (eller en work-around er det vel nærmere).

Hos mig opstod situationen, når jeg valgte "Vis udskrift", hvor den uønskede ændring af visse rækkers højde til 409,5 indtraf, også selv om jeg lige for inden havde autotilpasset alle rækkers højder.

Kimen til problemet syntes at ligge i formateringen af cellernes lodrette tekstjustering. Når jeg markerede alle arkets celler og formaterede dem helt ens i forhold til lodret tekstjustering, gemte filen og åbnede den igen, var problemet forsvundet, når jeg atter valgte "Vis udskrift".

Dette blev dog ændret tilbage af, at jeg i en VBA-kode (worksheet activate) havde skrevet noget om cellernes vertical alignment - også selv om det var præcis samme formatering, som var foretaget manuelt.

Jeg fjernede derfor alt i min VBA-kode vedr. vertical alignment og kørte det hele igennem igen med ens manuel formatering af cellernes lodrette tekstjustering, hvorefter problemet synes at være forsvundet for bestandigt.

Håber at dette kan være nyttig information for andre.



Mvh Max
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Okt.2016 kl. 15:29
Jeg har ladet mig fortælle, at fejlen er sneget sig ind med Excel 2010, og altså ikke findes i tidligere versioner af Excel...
...og, at fejlen skulle være fjernet med Excel 2016.

Fejlen er altså begrænset til Excel 2010 og Excel 2013 - har dog ikke kunne bekræfte dette, da jeg selv stadig kører med Excel 2013, men måske andre kan?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Okt.2016 kl. 15:32
Jeg anvender også 2013 på arbejdet men har en 2016-version på hjemme-pc'en, hvor jeg vil afprøve det og melde tilbage.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Okt.2016 kl. 08:02
Nu har jeg åbnet filen i Excel 2016 (Application.Version = 16.0) og pillet ved Cells.VerticalAlignment via makro.

409,5-problemet opstår stadig i min fil. Måske det har betydning, om filen oprindeligt er oprettet i en Excel-version, der havde problemet.

Jeg har også forsøgt at åbne filen, gemme den med "Gem som..." i Excel 2016 inden jeg foretog mig noget andet, lukke Excel, åbne filen igen. Stadig det samme: Den første række efter et sideskift får rækkehøjden sat til 409,5.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Okt.2016 kl. 19:27
Er det en ".XLS" eller ".XLSm" fil?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Okt.2016 kl. 08:46
Den blev sendt til mig som en ".xlsx"-fil, som jeg siden har gemt som en .xlsb"-fil.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Okt.2016 kl. 19:28
Det kan vel ikke have været en .XLSx, hvis du havde makroer i den???
Skrev du ikke, at det skete, når du havde kode i eventen, 'Worksheet_Activate'?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Nov.2016 kl. 14:28
Den oprindelige fil havde ikke makroer. Jeg tilføjede makroer efterfølgende og gemte den som .xlsb.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk