Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketinitialisering af datakilden mislykkedes

 Besvar Besvar
Forfatter
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Emne: initialisering af datakilden mislykkedes
    Sendt: 02.Dec.2016 kl. 23:35
Jeg har lavet (efter mine egne standarder) et halvstort regneark i Excel 2016, som ikke spiller i Excel 2007, og jeg orker ikke starte forfra i 2007.

Regnearkets primære opgave er at hente data fra en hjemmeside og så lave en række forespørgsler på disse, så dataene præsenteres nemt og overskueligt.

Problemet er, at når jeg åbner regnearket i excel 2007 får jeg denne fejl:



Er der noget, jeg kan gøre for at slippe af med fejlen? Er det et spørgsmål om, at excel 2007 ikke kan håndtere forespørgslerne eller indhentning af data? Eller kan det være en helt anden fejl.
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Dec.2016 kl. 10:04
Jeg kan ikke se dit billede, men kan lige så godt sige det som det er: XL2007 er Excel familiens sorte får!
Fyldt med fejl, mangler og dårlig implementering - selv Microsoft erkender det.
Og, selv med mange års opgraderinger og patches, så gælder det stadig!
Det er Office-pakkens svar på Windows Vista!

Kører man med XL2007, så er min anbefaling, enten af nedgradere til XL2003 eller opgradere til XL2010 eller nyere.

Spild ikke tid på at udvikle særudgaver til en dødende udgave af Excel!
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Dec.2016 kl. 15:37
Hej Excelgaard,

Det var det jeg frygtede. Jeg er ikke just interesseret i at investere i en ny XL blot for at kunne vise resultaterne af dette regneark: uploads/1669/2016-12-02_Thymølle_Data.xlsm i en form for open source program eller webinterface? Har XL2013 nogle værktøjer, som gør dette nemt?

Griber efter halmstrå her :)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Dec.2016 kl. 18:19
Nu har jeg fjernet links til eksterne kilder, men om det har ødelagt mere, end det har hjulet, kan jeg ikke gennemskue - prøv, at tage et kig.

uploads/732/Thymolledata.XLSm

Jeg tror ikke, at det var links til eksterne websites, der ødelagde det, men mere de SQL forbindelser, der var.

Så, hvis du har behov for det, kan du prøve, at genskabe webdata links, og undlade SQL forbindelserne.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Dec.2016 kl. 21:36
Det var netop forbindelsen til den eksterne website, som var grundpillen i regnearket. Ideen var at tage målingerne af data for Thy vindmøller, som hele tiden opdateres på denne side: http://log.thyml.dk/celmonth/celmonthpub.php?grup=0&showyear=2016 og præsentere dem nemt og overskueligt, da det ikke er til at danne sig et overblik på selve siden. Således er det muligt hele tiden at gå ind i regnearket og tjekke, hvordan ens vindmølle har klaret det den seneste uge/måned/år, ja sågar lige nu, og sammenholde dette med de andre møller, som er i drift.

Jeg kan ikke helt lure, hvad der er SQL-forbindelser, og hvad der er almindelige webdata links, men når jeg tjekker egenskaber for de tre forespørgsler i regnearket, som er selve kernen i projektet, så står der SQL ved dem alle sammen. Jeg har forsøgt blot at ændre disse til kommandotypen tabel, men det hjalp ikke.

Jeg kan godt oprette et nyt webdata link til hjemmesiden, som indhente alle data og smider i regnearket i XL2007, så jeg er bange for, at det er den databehandling jeg har automatiseret i selve regnearket, der giver problemer.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Dec.2016 kl. 07:44
Okey, så gi'r det mening...
Men, efter at have kigget på din link, så tror jeg, det skal laves lidt anderledes...

Jeg har dog ikke lige tid til at kigge på det i dag, da jeg står og er på vej ud af døren til et kursus...

Jeg ser lige ad en af dagene - måske allerede i morgen...

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Dec.2016 kl. 10:05
Det er meget fornemt, hvis du får tid Excelgaard, det vil helt sikkert være en kæmpe hjælp. Jeg har det dog ikke godt med, at du bruger al din fritid på mit hyggeprojekt :)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Dec.2016 kl. 08:36
Så er jeg klar til at prøve, at kigge på det :-)

Men, jeg kan ikke se nogen tabel i dit regneark, der ligner den tabel, som du linker til???
Hvordan og hvorfra har du opbygget din talbel på fanebladet 'Samlet effekt 2016'?

Hvad er det nærmere bestemt, du vil opnå med regnearket?

Måske kan problemet løses med en simpelt web forespørgsel, der opdateres, når regnearket åbnes...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Dec.2016 kl. 11:20
Med udgangspunkt i arket samlet effekt:
Jeg henter først alt data fra http://log.thyml.dk/celmonth/celmonthpub.php?grup=0&showyear=2016
Herefter laver jeg en række forespørgsler, hvor jeg bl.a. fjerner nogle kolonner, hæver overskrifter, ændre type for data og sorterer rækkerne.

Dette sker således automatisk, hver gang regnearket opdateres. Dataene er de samme som fra websiden, men jeg laver behandlingen med forespørgslerne, så det er nemt at få vist det i diagrammerne på det første ark.

I de andre ark "Vindhastighed og effekt" og "Denne og Forrige" laves det samme, her er det bare noget andet data der sorteres efter og noget andet der fjernes automatisk.

Håber det giver mening?
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Dec.2016 kl. 12:27
Du må have mig meget undskyldt, men jeg kan altså ikke finde nogen web forespørgsel til den hjemmeside i det regneark?!?

Må jeg spørge, hvor og hvordan?
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Dec.2016 kl. 13:07
Hmm, det lyder underligt. Hvis du åbner denne fil: uploads/1669/2016-12-02_Thymølle_Data_2016-12-08_13-00-42.xlsm
er der så ikke et faneblad, der hedder forespørgselsværktøjer øverst oppe helt ude til højre (XL2013), når du f.eks. står på arket "Samlet effekt 2016"?

I denne fane kan du klikke rediger, og i det øverste anvendte trin kan du se Kilde og link til den nævnte side.

Jeg prøver lige med et billede, selvom det ikke lykkedes sidste gang.


Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Dec.2016 kl. 21:44
Nej, jeg har ikke den fane, i, hverken, det første regneark, eller dette nye regneark???

Jeg kan godt finde forespørgselsparameterne frem, med de fremkommer ikke som en web forespørgsel, men som en Microsoft Query forespørgsel.

Altså er vi tilbage ved, at jeg er meget i tvivl om, at du henter de data som en simpel web forespørgsel, eller du forsøger med noget "smart" Smile

Umiddelbart vil jef stadig mene, at du bør hente en tro kopi af tabellen ind i et seperat regneark, ved hjælp af en simpel web forespørgsel, og så føre dine data fra denne kopi af tabellen over i dine andre regneark.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Usuk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Apr.2016
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Dec.2016 kl. 23:56
Hmm, det var da spøjst, at du ikke kan få fanen frem, men du har sikkert ret i, at jeg laver et eller andet smart der, som ikke fungerer i Excel2007.

Jeg giver det et skud med at hente hele webdata ind i et regneark og efterfølgende behandle i andre nabo arkene. Kan være jeg vender tilbage med håret i hænderne, når jeg heller ikke kan få det til at virke :)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Dec.2016 kl. 00:41
Her er en udgave med en webforespørgsel:
uploads/732/ThyWeb.XLSm

Der er osse en tilhørende makro, der vil lade dig vælge årstal Smile

Se, om det ikke kan inspirerer dig lidt Geek
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk