Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketTjek om Outlook er installeret på comp.

 Besvar Besvar
Forfatter
Ib Hansen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 15.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 652
Direkte link til dette indlæg Emne: Tjek om Outlook er installeret på comp.
    Sendt: 14.Apr.2017 kl. 20:04
Hej Forum.

Med en kode i Ribbon, gemmer og vedhæfter jeg mit ark i Office Outlook.
Men hvis andre vil bruge arket og ikke har Outlook installeret, kommer der BUG.
koden kan jo ikke åbne et program, der ikke er installeret Wink

Er der en, der har en lille kvik kode, til at tjekke om Office Outlook er installeret på computeren ?

Jeg fandt denne kode, men MsgBox popper op, selvom Outlook er installeret.
    Dim OutApp As Object
    
    If OutApp Is Nothing Then
    MsgBox "   Office Outlook er ikke installeret." _
        & vbNewLine & vbNewLine & "   Gem og luk arket og vedhæft det i din normale mail." _
        , vbInformation, "Outlook er ikke installeret"
        Exit Sub
    End If
På forhånd tak

Mvh.
Ib

Excel 2010 Dk og 2019 Dk på samme computer.
Bruger dog stadig mest 2010..
Men sådan er der jo så majet :o)
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Apr.2017 kl. 20:54
Du skulle besøge mit website noget oftere  Smile
www.excelgaard.dk/Bib/olStatus/ www.excelgaard.dk/Bib/olStatus/

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Ib Hansen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 15.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 652
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Apr.2017 kl. 22:06
Hej Dan.

Tak - Jeg prøver at kigge på det.

Men jeg ved ikke om det virker, da jeg har Outlook på min computer.
Og den gamle computer, uden Outlook, vil ikke starte

Hvorfor popper din side egentligt ikke op i Google ?


Excel 2010 Dk og 2019 Dk på samme computer.
Bruger dog stadig mest 2010..
Men sådan er der jo så majet :o)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Apr.2017 kl. 11:55
Du behøver vel ikke Google for at besøge mit website Geek
Du kender, jo, adressen LOL
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Ib Hansen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 15.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 652
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2017 kl. 07:29
Hmm ja, men vi har talt om det før.

Jeg har lidt svært ved at søge på din side og finde dét jeg søger.

Jeg kan selvfølgelig bruge Ctrl+f og det har jeg også brugt, men hvis jeg ikke kan identificerer dét jeg søger, er jeg nød til at lede.
Og at lede og læse hver enkelt kodes store tekst igennem, er mange gange endnu sværere.

Så Google man i stedet, da det er meget lettere og en Google søgning finder ikke din side eller koder.

Hvis jeg skal forklare mig lidt bedre.
Forestil dig en kontormand blive stillet overfor en lastbil, der er skilt ad i atomer og spredt ud over et stort gulv.

Han kan måske finde og identificerer de store og let genkendelige ting, som chassis, lad, førerhus, rat, pedaler osv.

Men hvis man beder ham om at finde vandudskilleren og krængningsstabilisatoren, vil han nok først klø sig selv i hovedbunden.
Så vil han måske læse en masse instruktionsbøger igennem, som han måske slet ikke forstår eller ved hvori han skal kigge.
Og så vil han spørge én, der ved hvordan en vandudskiller og krængningsstabilisator ser ud.

Eller også vil han måske starte med at Google et billede af en vandudskiller og krængningsstabilisator til netop den lastbil.

Jeg tror mange "ikke VBA nørder" mener det er en rigtig god side, men opgiver og måske også på forhånd, fordi koderne og teksterne er så store og komplicerede at forstå, hvis man ikke er 100% inde i VBA.
Og der skal læses rigtigt meget igennem, før man måske finder dét man søger, hvis man ellers kan finde det i første omgang Wink


Excel 2010 Dk og 2019 Dk på samme computer.
Bruger dog stadig mest 2010..
Men sådan er der jo så majet :o)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2017 kl. 12:14
Du har ret: Jeg har ikke en søgefunktion på mit webiste - da samtlige artikler findes på forsiden, og skal man finde en makro til f.eks. 'Outlook', ja, så kan man blot søge på 'Outlook' på forsiden.

Nice and simple :-)

Men, ja, det er en hjemmeside for nørder, der rent faktisk vil lære noget, og har tid til at sidde sig ned med en kop kaffe og forstå tingenes sammenhæng  Geek

Men, jeg vil stadig mene, at man hurtigt kan finde koder til et bestemt emne, blot ved at søge i artiklerne på forsiden...
...jeg, det er rent faktisk sådan jeg selv finde artikler på min hjemmeside, da jeg heller ikke selv kan huske alt det, der ligger der  LOL

Jeg bruger 'FireFox', og der skal man ikke engang trykke [CTRL] + [F], men kan blot begynde, at skrive, hvad man leder efter, og siden hopper automatisk til det funde ord - totalt smart, men, naturligvis, også årsag til, at jeg ikke gider bygge en søgefunktion ind i websitet, når nu det er så let og enkelt i selve browseren.

Når alt dette så er sagt, så går jeg rent faktisk og arbejder på en 'kategori' opbygning, hvor man også kan vælge emne kategorier - men, det er sådan et lidt 'når jeg finder det frem' projekt - med lidt held kommer det i slutningen af 2017 eller 2018.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Ib Hansen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 15.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 652
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2017 kl. 13:27
Du har ret i alle artikler er på forsiden.
Men selvom du ikke helt husker hvor de ligger, kender du selvfølgelig alle artikler, da du selv har skrevet dem og ved hvad de indeholder.

Da jeg søgte Outlook på din side med Ctrl+f, fik jeg tre resultater

1. Resultat
- Jeg ved ikke hvad olStatus er og sammenholder det ikke med "om Outlook er installeret" og hopper derfor videre.

2. Resultat
- Her står teksten - "Læs status på Microsoft Outlook.

Når jeg så klikker på linket, læser jeg øverst.

olStatus ()

Ind i mellem kan man have behov for at sende mails ved hjælp af makro kode.

Og, da 'Microsoft Outlook' er en del af 'Microsoft Office' pakken, sammen med 'Microsoft Excel', så er det kun naturligt, at benytte 'Microsoft Outlook' til at sende mail gennem.

Men, dette kan dog også få makro koden til at fejle, hvis brugeren ikke benytter 'Microsoft Outlook' som standard...


Først stoppede jeg, da jeg læste.
Ind i mellem kan man have behov for at sende mails ved hjælp af makro kode.
Jeg skulle jo ikke sende mails vha. makro kode, så hvorfor læse videre ?

Næst stoppede jeg, da jeg læste.
Men dette kan dog også få makro koden til at fejle, hvis brugeren ikke benytter Microsoft Outlook som standard...
Det forstod jeg som din kode fejlede, hvis Outlook ikke var standard mail program.
Og det skulle jeg heller ikke bruge.

Jeg skulle jo bruge en kode, der tjekker om Outlook er installeret.

Da jeg nu læser videre, kan jeg godt se, at du i Pkt. 3. skriver, at koden, ibland en masse andre ting, også tjekker om Outlook er installeret.
Men så langt kom jeg aldrig, fordi der er så meget tekst at læse, man måske slet ikke skal bruge til noget og jeg var jo også stoppet efter første linje.

En søgefunktion, hvor man f.eks. søgte på Outlook installeret, ville måske hoppe direkte til Pkt. 3. og så havde jeg læst videre.

Men sådan er der så majet Wink

Nu er det snart Formel 1 tid på TV3+ med en god kop kaffe Clap


Excel 2010 Dk og 2019 Dk på samme computer.
Bruger dog stadig mest 2010..
Men sådan er der jo så majet :o)
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5412
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2017 kl. 15:01
Nu tror jeg diskutionen bliver lidt for akademisk...
Citér Jeg ved ikke hvad olStatus er og sammenholder det ikke med "om Outlook er installeret" og hopper derfor videre.
Det er jo et spørgsmål om at læse videre, frem for at forvente, at få det hele severet på et sølvfad ved et hurtigt dovent kig
Citér Først stoppede jeg, da jeg læste.
Ind i mellem kan man have behov for at sende mails ved hjælp af makro kode.
Jeg skulle jo ikke sende mails vha. makro kode, så hvorfor læse videre?
Lad nu være - du skal jo netop bruge det til at sikre dig, at man kan sende mail via Outlook - ellers er der overhovedet ingen grund til at lave det tjek...
...det er et spørgsmål om, hvor bogstavligt du VÆLGER, at forstå det.
Citér Næst stoppede jeg, da jeg læste.
Men dette kan dog også få makro koden til at fejle, hvis brugeren ikke benytter Microsoft Outlook som standard...
Det forstod jeg som din kode fejlede, hvis Outlook ikke var standard mail program.
Igen: Læs og forstå - et er, hvordan du VÆLGER, at opfatte en enkelt stående sætning - noget andet er, at bruge lidt tid på SIT EGET problem, og give sig tid til at læse artiklen og dermed forstå helheden, og ikke kun en enkelt sætning!
Citér Jeg skulle jo bruge en kode, der tjekker om Outlook er installeret.
Hvilket er PRÆCIST, hvad den funktion gør!
Citér
Da jeg nu læser videre, kan jeg godt se, at du i Pkt. 3. skriver, at koden, ibland en masse andre ting, også tjekker om Outlook er installeret.
Men så langt kom jeg aldrig, fordi der er så meget tekst at læse,
Og, hvor ligger fejlen så?!?
Hos mig, der giver mig tid til at give en ordenligt fyldestgørende forklaring?
Eller hos den dovne læser, der vil have det hele serveret på et sølvfad?!?
Og, ikke engang gider læse alt den hjælp, som andre har givet sig tid til at levere for næsen af ham, ganske gratis - og, som man måske endda kunne lære noget af...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Ib Hansen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 15.Apr.2014
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 652
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Apr.2017 kl. 16:27
Det var slet ikke for at genere hverken dig eller din side og det undskylder jeg meget, hvis det var tilfældet.

Det var for at fortælle, hvordan jeg og måske andre, læser og søger på din side.
Og hvorfor jeg ikke havde opdaget din Tjek om Outlook er installeret kode, længere nede i teksten.

Og nej, koden skal ikke bruges til at sikre, at man kan sende mail med Outlook.
Koden skal tjekke om Outlook overhovedet er installeret.

Sådan skal koden virke i mit ark
- Et klik på button generere først et PDF dokument af siden og gemme det i en, med en Userform, forud defineret mappe.
- Herefter åbner den Outlook og vedhæfter PFD dokumentet.
- Den udfylder også Modtager, Emne linje og Mail teksten, der også er forud defineret i en Userform.
- Og PDF'en skal sendes til en arbejdsgiver og bruges af mange medarbejdere.

Nogle, som eksempelvis min kollega, vælger måske slet ikke at installerer Outlook med Office, men bruger i stedet en web baseret mail.

Jeg ved heller ikke om min kode vil åbne Win10's indbyggede mail og vedhæfte filen her, som den gør i Outlook.
Men mange vælger måske Win10's mail, i stedet for også at installerer Outlook med Office.

Hvis Outlook ikke er installeret, skal den komme med en MsgBox, der fortæller at Outlook ikke er installeret og man i stedet skal vedhæfte PDF dokumentet i ens egen mail.
Og derfor skal den først tjekke om Outlook er installeret på computeren.

Anyway
Det er nok en stor fejl, jeg ikke læser alt slavisk og grundigt igennem, men stopper ved forklaringen, hvis den ikke forklarer, hvad jeg søger.
Men at læse alt slavisk igennem, svarer til at læse en bog, hvor hverken titel, undertitel og bagsideteksten fortæller noget om bogens indhold.

Hvis titel, undertitel og bagsidetekst ikke forklarer hvad jeg søger, leder jeg videre efter andre bøger.

Kald mig bare doven og at få alt serveret gratis på et sølvfad !
Men jeg læser altså ikke alle bøger, bare fordi jeg interesserer mig for 2. Verdenskrig, for tænk nu hvis !!!
Og jeg er ikke så stor VBA nørd, at jeg kan lave komplicerede koder og husk venligst at en simpel kode for dig, kan være utroligt kompliceret for mig - Hvilket den ofte er...

Fortæl mig venligst, hvor meget jeg skylder.

Nu er jeg træt i hovedet og vil se Formel 1...
Slut herfra...


Excel 2010 Dk og 2019 Dk på samme computer.
Bruger dog stadig mest 2010..
Men sådan er der jo så majet :o)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk