Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHjælp til dato

 Besvar Besvar
Forfatter
Torbenst Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 11.Okt.2017
Land: danmark
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til dato
    Sendt: 11.Okt.2017 kl. 19:34
Hej.
håber en haj kan hjælpe
jeg henter data hver halve time fra et gammel system, og der er en dato jeg skal bruge til at beregne nogen forsinkelser op imod dags dato.
Den dato jeg skal bruge som kommer fra ekstern program kommer ind i arket med 170110 når jeg så går ind og vælger det format jeg skal bruge til 17-01-10 så bliver det til 28-09-2365
har så rodet rundt, og kan godt få den rigtige frem via guiden konverter tekst til kolloner, da den korrekt dato er 10-01-2017
Den del skal ske automatisk hver gang den opdatere hver halve time..
nogen der kan hjælpe med en kode der? gerne i kolonne ved siden af hvis det er nemmere :-)
mvh
Torben
Til top



Til top
mortenbjohansen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Okt.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Okt.2017 kl. 08:29
Hvis datoen altid kommer ind i det damme format, kan du f.eks. bruge funktionwn MIDT til at få opdelt i år, måned og dag, hvorefter funktionen DATO kan samle dem igen til noget, som Excel kan forstå.

F.eks. kan man gøre sådan:

=DATO("20"&MIDT(E10;1;2);MIDT(E10;3;2);MIDT(E10;5;2))

E10 er så cellen med din dato. På mit system måtte jeg selv angive, at året er 2017 ved at sætte "20" ind som den første del af årstallet - ellers mente Excel, at det var 1917! Medmindre du regelmæssigt får datoer fra før 2000, burde ovenstående virke.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk