Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAutogenerering af kæder til nyt ark

 Besvar Besvar
Forfatter
JonasB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Jun.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Emne: Autogenerering af kæder til nyt ark
    Sendt: 18.Okt.2017 kl. 12:13
Hej,

Jeg har endnu ikke arbejdet med makroer i Excel, så er det sagt :)

Opgaven: Hver måned trækker jeg data(forbrug og budget) fra et datawarehouse ned i en Excel-fil. Denne Excel-fil har enkelte kolonneoverskrifter, der skal omdøbes, hvor andre skal flyttes rundt mellem hinanden. Dataen under de enkelte overskrifter flyttes selvfølgelig med rundt, så det står under de dertilhørende overskrifter.

Mit problem: Jeg skal lave det hver måned, og det tager alligevel en halv times tid. Her tænker jeg, at man må kunne lave en makro, som automatisk kan klare ovenstående? Det er nemlig samme proces hver måned, dog med nye tal selvfølgelig.

Jeg har prøvet med almindelige kæder, hvor jeg har lavet en ny excel-fil, der trækker dataen, der er trukket ned i Excel, over i de korrekte celler i den nye fil. Problemet her er dog, at Excel sjældent problemfrit lader mig omdøbe, hvor dataen skal trækkes fra, i formellinjen. Jeg har prøvet at imødegå dette problem, ved at døbe datawarehousefilen det samme hver måned, men her er der alligevel problemer med, at Excel ikke kan opdatere til den nye måneds data, sikkert pga. at det jo er en helt ny fil. 

Er der en der kan hjælpe? 

Mvh Jonas
Til top



Til top
ThorØstergaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 13.Sep.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Okt.2017 kl. 12:16
Er det en idé at bruge en dataforespørgsel mod din datawarehouse fil i stedet for kæder?
Til top
JonasB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Jun.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Okt.2017 kl. 12:20
Jeg er ikke med på, hvad du mener med en dataforespørgsel? 

Jeg kan lige supplere ovenstående med, at grunden til at det dataen skal rykkes rundt og omdøbes er, at det skal visualiseres på en bestemt måde i Power BI.
Til top
ThorØstergaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 13.Sep.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 59
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Okt.2017 kl. 12:33
Jeg kan ikke lige se, hvilken version af Excel du arbejder i, men under Data | From Other Sources kan du med Microsoft Query lave en dataforbindelse til din dw fil med felterne i den rækkefølge mv. som du har brug for.
Til top
JonasB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 30.Jun.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Okt.2017 kl. 10:03
Det er Excel 2016. 

Okay, jeg prøver at lave den i Query'en i Power BI, da dataen egentlig skal derover alligevel. Problemet er stadig det, at omdøbelserne og omrokeringerne af rækkerne skal huskes, jeg må dog teste om det kan huskes i Power BI. 

Jeg vender tilbage, når jeg har fundet ud af det. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk