Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Formatering foranstillet nul ved tekst

 Besvar Besvar
Forfatter
Birger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 29.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Birger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Formatering foranstillet nul ved tekst
    Sendt: 29.Apr.2024 kl. 12:48
Hej!

Jeg har en kolonne med ti-cifrede tal, som somme tider har et foranstillet nul. Denne kolonne skal jeg konvertere til hexadecimal notation, en blanding af tal og bogstaver, som altid skal bestå af 8 karakterer. Det virk fint med DEC.TIL.HEX-funktionen. Problemet er, at hvis det ti-cifrede tal begynder med et nul eller mere, får jeg kun f.eks. 7 karakterer. Hvorledes får jeg mon foranstillede nuller? Jeg har prøvet bl.a. den brugerdefinerede formatering, man kan vælge, og det virker altid fint, hvis det kun er tal, samt TEKST-funktionen, men da kolonnen består af både tal og bogstaver, opfatter Excel den vel som en tekstkolonne, og jeg kan derfor ikke få lov til at sætte et nul foran med de metoder, jeg har forsøgt.
Er der mon nogen, som har en god idé?

På forhånd tak.

Birger

Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 601
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Apr.2024 kl. 13:39
Hej Birger

DEC.TIL.HEX-funktionen har en parameter2 [pladser], og hvis du angiver denne til otte (8), så sættes der foranstillede nuller, jf. også denne artikel hos MicroSoft:
https://support.microsoft.com/en-us/office/dec2hex-function-6344ee8b-b6b5-4c6a-a672-f64666704619#:~:text=The%20DEC2HEX%20function%20syntax%20has,bit%20is%20the%20sign%20bit.

Jeg håber, det løser din udfordring Smile
Til top
Birger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 29.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Birger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Apr.2024 kl. 19:48
Tak for hjælpen, som løste problemet. Jeg har brugt DEC.TIL HEX-funktionen i lang tid, men ikke været opmærksom på den nævnte udvidelse.Embarrassed
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 601
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2024 kl. 09:34
Selv tak og godt at det løste problemet.
Kan jeg lokke dig til at markere mit svar som accepteret løsning?

Mvh Max
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk