Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketlidt trafik

 Besvar Besvar
Forfatter
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Emne: lidt trafik
    Sendt: 18.Mar.2016 kl. 13:41
Hej Knud,
 
Da denne tråd skiftede emne fra et overordnet spørgsmål om trafik til et mere specifikt spørgsmål om makroer, har jeg tilladt mig at flytte tråden til /topic2484.html"/topic2484.html
 
Denne tråd lukkes.
 
Mvh Allan
Til top



Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Mar.2016 kl. 09:22
Tusind tak for en positiv tilgang til "lille" mig og mine udfordringer.

Forslag : Er det en ide, at oprette en ny tråd : Opgrader din office, tips og tricks.

             Under generelt.

Jeg har lavet kopier af mine pgm's :
   det sikre (p.t.) xl2000
   og udfordring til xl2013

Ang kompatibilitet så brokker konv. sig over referencerne imellem Ark, og dem er der uendelig mange af.

Mvh

Knud Evendorff

 
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Mar.2016 kl. 08:13
Ja, omvæltningen fra XL2000 til XL2013 er ENORM - du ville faktisk også have følt noget af en omvæltning fra XL2000 til XL2003, kan jeg huske fra mig selv, da jeg sprang XLXP over...

Vi andre havde kampene fra XL2003 til XL2007, hvor de første store GUI ændringer kom, men så sandelig igen fra XL2007 til XL2010, hvor hele den intuitive del blev ændret...

At tage springet fra XL2000 til XL2013 er nærmest et håbløs kamp - op ad bakke hele vejen, hver eneste gang man åbner et ark, eller skal lave noget - alt er ændret!!!

Men, som Allan siger: Det kan læres - også selvom det i dit tilfælde bliver ufatteligt meget hårdere, end det har været for os andre - vi har trods alt taget springene i små bidder  Smile

Det første råd, må dog være: Se at komme udenom alle kompatibilitet problemerne ved at gemme/konvertere alle dine gamle regneark til det nye Excel format: .XLSm
Det er virkeligt meget, meget bedre, hurtigere, mindre, mere fleksibelt og fejlsikker....

Og, så skal du ENDELIG spørge herinde - nu har du chancen for at lokke alle frem, for dine spørgsmål vil helt sikker være nogle, hvor næsten alle kan være med (no offence).

Men, husk lige, at stille dine spørgsmål i hver deres egen tråd, da du ellers vil miste mange, der opgiver, at følge tråden, når den bliver for forvirrende og omfangsrig - hvilket dine to tråde her, allerede nu er ved at blive...

...vi skal nok forsøge, at guide dig igennem, og når du sidder her, til næste år, på samme tid, så er du meget klogere, men igen: Vejen bliver lang og hård!
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 22:05
Nu slås jeg med kompabilitetskontrol. Lige i øjeblikket føler jeg står med en tabersag.

Jeg kan intet på mine ark?


Mvh

Knud Evendorff
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 20:53
Hej Knud,
 
Jeg vil, selvom du har skrevet til EXCELGAARD, alligevel gerne forsøge at svare dig.
1) Der er muligheder for at få noget som ligner den gamle værktøjslinje tilbage.
Dog tror jeg at du på sigt bliver glad for båndet (eller Ribbon som det hedder på Engelsk)
Den kolde tyrker er nok bedst, men hvis du en gang imellem farer vild, kan nedenstående hjælpe dig.
Muligheden ser således ud: https://www.bst-utilities.dk/?pageIDX=104
Installer BST Utilities gratis fra www.bst-utilities.dk
 
2) Ikonet du nævner er faktisk ment som en hjælp.
Excel vil gerne vide hvordan du ønsker at formatet i de overskrevne celler skal være.
Når du starter indtastning i en celle, vil det forsvinde igen.
 
3) Markeringen som ligner en kommentar, er ---- en kommentar Smile
Kommentaren er fra Excel, som gør opmærksom på at der er noget du bør vide.
Det kan være at en formel er ubeskyttet, en formel som ikke ligner andre formler i de tilstødende celler, eller måske et tal som er formateret som tekst.
 
Excel er bare blevet bedre til at hjælpe dig. Det skulle jeg helt klart også vænne mig til da jeg var i din situation.
Du bliver glad på sigt, tror jeg.
 
//Allan
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 19:54
Kære Excelgaard

Du er forsent ud. I den anden tråd har jeg givet min tilfredshed med excel 2000, men også at jeg har været under begrænsning mht. formater.

Jeg har nu haft excel 2013 i 2 timer.
1) jeg savner den gamle v-linie indstillinger. Jeg leder stadig efter række og kolonne visning.
2) Når jeg laver et markeret træk, kommer der et lille ikon som jeg ikke kan få fjernet.
3) I et ark har jeg en grå markering i cellernes venstre hjørne (svarende til kommentar markering i højre hjørne. Hvad betyder det? Hvordan fjernes det?

mvh

Knud Evendorff

Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 19:07
Takken skal gå til Allan - det er ham, der har prøvet, at lave et løsningsforslag til din XL2000...
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 16:17
Hovsa, har jeg overset en uskreven regel med at sige Tak!

Jeg troede, at man først skrev med stor tak, når man var i hus med en løsning.

Det skal jeg huske - altid Tak!

Mvh

Knud Evendorff
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 16:07
Thumbs UpLOLLOLLOLThumbs Up
 
Citat: EXCELGAARD EXCELGAARD skrev:

Jeg gør det ikke gratis!

Jeg forventer skam en tilbagemelding på, om mit løsningsforslag virkede eller ej - om ikke andet, så bare i form at et tryk på enten [Tak] eller [Svar] knappen...

...så helt gratis vil jeg ikke sige  Smile
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 11:55
Rettelse, Jeg har ikke makro der fjerne varelinier, men en som fjerner alle varelinier.
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 11:21
Ang ny office. Det er ikke et penge problem. Jeg er vant til, at kode direkte i kodelinie. Derfor virker de guides mig ikke umiddelbart tiltalende, men det er nok et spørgsmål om tilvænning. Det bliver nok til en 2013 pakke.

Mit opstød, som ikke var surt fra min side, var en undren over ingen reaktioner. Jeg har for år tilbage fået god hjælp af Excelent til VBA kode.

mvh

Knud Evendorff
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 10:59
Helt tosset er 2000 nu ikke!

Jeg har et indkøbssystem på 85 megabytes, hvor alt køb findes per forretning (tilbudshaj - og jeg sparer/tjener 40-50%. Jeg har i min by 7 kæder beliggende få hundrede meter fra hinanden.). Jeg bruger Etilbudsavisen.dk, som er fremragende til at plukke køb. Derfra copy'er jeg udskriften og paster det over i mit system - et konverteringsArk som jeg søger VBA hjælp til. 
her er nogle linier:
Iceberg salat 1
Kl. I, spansk Pr.stk.
REMA 1000 9,00 kr. 13/03/2016‐19/03/2016
Smagfuld hakket dansk okse‐, skinke‐, svine‐ og kalvekød eller kyllingekød 1
3‐7% 400‐450 g. Max 62,50 pr. kg. 3‐7%. FEDT.
REMA 1000 25,00 kr. 400‐450 g ﴾max 62,50 kr./kg﴿ 13/03/2016‐19/03/2016


Hvert køb kan fylde fra 3 til 5 linier, og i mit system barber jeg det ned til en linie: varetekst, A'pris og stk. Med en macro kopier jeg det over til forretning (med købsdato). Jeg kan så danne en samlet indkøbsliste (per. dato) for en til flere forretninger. Efter købet checker, at alt er som på indkøbsedlen og retter eventuelt. I systemet bliver købene tilknyttet kontonunummer (Med hjælp fra excelent). Jeg har nu færdigkonterede købsdetail til mit økonomisystem på kun 26 megabyte, som kun giver mig knap 50 forskellige økonomianalyser, for det er jo excel 2000.
Her en en lille stump primitiv excel 2000 cellekode:
=HVIS(OG(AS$10<0;H152=0;H151=0;H150>0;'B-ÅR'!$AK$1=D152);"Du mangler k o n t a n t e r !";HVIS(M152>0,5;HVIS(ER.TAL(M152);HVIS(ER.TEKST(LOPSLAG((L152*100+M152);$BB$29:$BC$559;2;ER.LOGISK("sand")));LOPSLAG((L152*100+M152);$BB$29:$BC$559;2;ER.LOGISK("sand"));" ");"");HVIS(E152>AD152;"Dag er ikke gyldig";HVIS(OG(F152>0;ER.TAL(F152));HVIS(ER.TEKST(LOPSLAG((F152*100+G152);$BB$29:$BC$559;2;ER.LOGISK("sand")));LOPSLAG((F152*100+G152);$BB$29:$BC$559;2;ER.LOGISK("sand"));"V-værdi :er ikke oprettet ?");""))))&"   "&HVIS(OG(F152=6;ELLER(G152=1;G152=3;G152=5));TEKST(H152/SUM.HVIS(MD!$AB$28:MD!$AB$5399;"="&D152*100000+E152*1000+190+G152;MD!$H$28:MD!$H$5399);"#,##")&"/ l";)

Tilbage til min opgave:
Jeg har indspillet en makro :
Sub RykOp()

    ActiveSheet.Unprotect
    Range("C86:C375").Select
    Range("C375").Activate
    Selection.Copy
    Range("C85").Select
    ActiveSheet.PasteSpecial Format:=3, Link:=1, DisplayAsIcon:=False, _
        IconFileName:=False
     ActiveSheet.Protect DrawingObjects:=True, Contents:=True, Scenarios:=True

End Sub

Den sletter kun 1. linie. Jeg ønsker det skal fungere med:
1. jeg  marker en eller flere linier, som skal fjernes. Jeg har omkring 10 celler (skjult) i efterfølgende kolonner, som behandler Cx til Cx+6. og derfor kan man ikke bare slette - det smadrer koden. NB! I praksis anvender jeg ikke 375 linier, men lad det nu blive det. (Jeg har en makro, der fjerne varelinier)
2. Jeg vil gerne have check på, at min markering er i c85:c375.

Det blev en lang fortælling.

Mvh

Knud Evendorff




Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 10:23
Jeg gør det ikke gratis!

Jeg forventer skam en tilbagemelding på, om mit løsningsforslag virkede eller ej - om ikke andet, så bare i form at et tryk på enten [Tak] eller [Svar] knappen...

...så helt gratis vil jeg ikke sige  Smile
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 10:13

Antallet af 'hjælpere' går jo lidt op og ned over tid, men fælles for alle der skriver herinde er: At de gør det 100% gratis og at de selv vurderer hvilke spørgsmål de ønsker at besvare.

Vi har lidt over en håndfuld 'Hardcore' brugere, som lægger så meget arbejde i dette forum at man tror det er løgn.
 
Jeg har kigget på dit spørgsmål og prøvet at lave en kode som forhåbentlig virker i Excel 2000.
Andre i denne tråd har ret når de skriver at du burde opgradere til noget nyere.
Du kan jo enten købe en fuld version, eller prøve abonnementsformen Office 365, som kan fås for et relativt beskedent beløb om måneden og dermed altid have den nyeste version.
 
//Allan
Til top
Bjarne Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 17.Sep.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 300
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 09:26
Først vil jeg anbefale at forny dit Excel 2000 til en nyere version.Ermm
Der næst er dit forespørgsel på <Makro/VBA slet rækker og ryk op> beskrevet / løst af Excelent tidligere.
 
Gennemlæs tidligere oplæg af Excelent og andres indlæg. Der er masser at tage af med lidt benarbejde. Wink
 
 
//Bjarne
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 09:18
Jeg har selv været inde og kigge på det spørgsmål 4-5 gange, så 4-5 af de 19 klik er mine...
Hvis du selv har været derinde 4-5 gange, så er 4-5 af disse 19 klik også dine...

Jeg tror ikke, at der har været ret mange, der har været inde og kigge....

Jeg selv har helt afholdt mig fra at svare, da jeg så, at du brugte Excel 2000!

Det er så inkompatibelt med alt, at jeg slet, slet ikke orker, at gå i gang, for så at få af vide, at det ikke virker, fordi din old-gamle (no offence) udgave af Excel ikke kan de ting, som man må forvente af en moderne Excel...

Og, hvis jeg har afholdt mig af den årsag, så er der sikkert også andre...

Jeg kan sagtens smide en kode op, men virker koden ikke, så har det været spild af både din og min tid - så, hvorfor overhovedet gå i gang???
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 08:55
Det har jeg gjort <Makro/VBA slet rækker og ryk op> - 19 har været på en kikker men ingen respons. Set minder om hussalg!
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5419
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Mar.2016 kl. 07:59
Tja, det er måske fordi folk er ved at være så gode, at de stiller færre spørgsmål  Smile

Så, er hele formålet med sitet vel opfyldt, og så er det jo lidt et luksus problem  Big smile

Men, du er da velkommen til at stille et spørgsmål, hvis der er noget, du skal have hjælp til - så kan det være du kan lokke en hjælper, eller to, frem fra busken Tongue
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
ZXCVB Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 12.Mar.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14.Mar.2016 kl. 21:25
Der er godt nok en meget lav trafik af hjælpere på dette site i p.t.
Med venlig hilsen

Knud Evendorff
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk