Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Matrix af ord ? Opslag af kategori ud fra stikord

 Besvar Besvar
Forfatter
MrC Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 19.Maj.2015
Land: DK
Status: Offline
Point: 136
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Matrix af ord ? Opslag af kategori ud fra stikord
    Sendt: 24.Mar.2024 kl. 16:44
Hej

Jeg er ved at lave et regneark, der kan kategorisere udgifter.
Jeg har lavet en liste med udgift kategorier.

Kategori                 Stikord
IL - Indtægt løn         - Arbejdsgivernavn
HL - Husleje             - Bank navn
MI - Mad indkøb          - Rema, Lidl, Netto
TO - Offentlig transport - Arriva, DSB
BV - Bil vedligehold     - T.Thansen
HV - Hus vedligehold     - Silvan

Derudover har jeg en liste med posteringer fra mit dankort. I denne liste der er ord i posteringsteksten, jeg gerne vil bruge til at finde/gætte en kategori ude fra.

Så er jeg vil gerne have en formel, der fx gennemgår alle rækker dankort-posteringer og hvis posteringerne indeholder fx Rema Lidl eller Netto så skal formelen skrive MI.(Mad indkøb)

Sagt med andre ord så jeg skal have en matrix formel, der gennemgår en række af posteringstekster, og for hver posteringstekst skal formelen se om denne posteringstekst indeholder et af stikorderne til udgift kategorierne.

Er det til at forstå eller skal jeg lave et eksempel regneark for at illustrerer hvad jeg mener ?


Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 574
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Mar.2024 kl. 09:12
Jeg har vedhæftet en fil til inspiration.

uploads/1747/Søg_tekster_i_tekst_i_matrix_2024-03-25_09-10-18.xlsx

Formlen i kolonne F har jeg fundet online og oversat til danske funktionsnavne.

=INDEKS(Tabel1[#Alle];SAMLING(15;6;RÆKKE(Tabel1[Stikord])/(ER.TAL(SØG(Tabel1[Stikord];E2)));1);2)

Jeg håber, det giver mening.
Til top
Michaelandersenauto Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Maj.2022
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michaelandersenauto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Mar.2024 kl. 08:52
Jeg har lidt samme udfordring, kan bare ikke lige få din formel til at virke :) 

Jeg skal søge efter et projekt nummer og returner om de får lavet service. 
Projekt ark 
001 test 1   =
002 test 2   =
003 test 3   =
004 test 4   =

Service ark   0= tilbud ikke sendt til kunden 1=Sendt til kunde 2=Modtaget retur men nej tak 3=Er kunde

001-005 test 1 0 
002-006 test 2 1
003 test 3 2
004 test 4 3

Udfordringen er at de godt kan have flere projekt nummer skrevet i samme celle. Så som skrevet der kan jeg ikke få den til at finde projekt 001 og 002

Håber det giver mening!
Til top
Michaelandersenauto Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Maj.2022
Status: Offline
Point: 7
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michaelandersenauto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Mar.2024 kl. 14:30
Er løst er gået med de her to: 
=HVIS.FEJL(INDEKS('Eftersyn samlet oversigt'!AF:AF; SAMMENLIGN(A32; 'Eftersyn samlet oversigt'!D:D; 0)); "Projektnummer ikke fundet")
=HVIS.FEJL(INDEKS('Eftersyn samlet oversigt'!AF:AF; SAMMENLIGN("*"&A33&"*"; 'Eftersyn samlet oversigt'!D:D; 0)); "Projektnummer ikke fundet")
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk