Hej McFly
Man kan godt alt det i Excel, som du beskriver. Det, man ikke kan, er at garantere, at dine brugere vil finde det lettere eller mere intuitivt etc.
Med VBA kan du faktisk godt identificere brugeren, der har åbnet filen.
- environ("username") => login/bruger-id fra styresystemet
- Application.Username => Det navn som brugeren er registreret med i Excel
Hvis du så har en tabel med username og afdeling, kan du bestemme afdelingen med et opslag.
Filtrering af listen med projekter vha. VBA er også let nok.
Dér, hvor det bliver mere tricky, er ved styringen af celler, som skal udfyldes. Som jeg ser det, kan du gå én af to veje:
- Styring ved hjælp af User Forms
- Styring i selve arket ved at "snuse" på indholdet af cellerne i de synlige rækker og kolonner
User Forms vil nok kræve en del VBA-programmering - bl.a. for at sikre, at det er de rigtige rækker og kolonner, som bliver opdateret.
Ved styring i selve arket (med VBA) kan du evt. skjule de kolonner, som brugerne finder overflødige. Herefter loop'er du igennem de synlige rækker og disse celler for at kontrollere, om der er udfyldt/besvaret som påkrævet. Du kan evt. markere de celler, som mangler tekst/tal, ved at give dem en fyldfarve.
Dette var blot nogle overordnede tanker om, hvordan jeg ville gribe det an. Der er sikkert mange flere detaljer, som er vigtige/relevante, når først man går i gang.
Mvh Max