Print side | Luk vindue

Hjælp til formel

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=2904
Udskrevet den: 03.Maj.2024 kl. 08:07


Emne: Hjælp til formel
Besked fra: kimo
Emne: Hjælp til formel
Posteringsdato: 17.Jan.2017 kl. 10:39

Hej,

Jeg sidder med et udtræk i Excel som jeg gerne vil lave en rapport ud fra i et andet ark. Jeg vil gerne lave tre koloner (lad os kalde dem kolon A, B og C). B skal trække en måned fra og A to måneder fra kolon C, som kommer fra det ark med udtrækket. Kolon C skal være en, hvor jeg kan ændre måneden og de to andre så selv ændre sig ud fra, hvad jeg skriver i kolon C. Det vil sige, hvis jeg skriver oktober skal de komme med tal fra henholdsvis august og september. Findes der en formel i Excel, som kan bruges til det?   

uploads/1886/eksempel.xlsx - uploads/1886/eksempel.xlsx

Jeg har vedhæftet et eksempel.   



Svar:
Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 17.Jan.2017 kl. 12:27
Din vedhæftning virker ikke...


-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.


Besked fra: kimo
Posteringsdato: 17.Jan.2017 kl. 13:15

kan det passe, at jeg ikke kan vedhæfte et Excel ark?  



Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 17.Jan.2017 kl. 15:33
her er det

uploads/397/eksempel2.xlsx" rel="nofollow - uploads/397/eksempel2.xlsx


-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 17.Jan.2017 kl. 20:58
Hvad hvis der vælges januar eller februar i Rapport!E1?


Besked fra: kimo
Posteringsdato: 18.Jan.2017 kl. 13:30
Tak for hjælpen Bjarne


Besked fra: kimo
Posteringsdato: 18.Jan.2017 kl. 13:33
Hej xor,
Hvis der vælges januar skal den vise december og november. Ved februar skal den vise januar og december.  


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 18.Jan.2017 kl. 13:59
Det vil sige, at du har data for flere år?

Husk at give alle specifikationer fra starten. Det gør det meget nemmere for dem der vil hjælpe og hurtigere for spørger at få et brugbart svar.

Kan du ikke /topic662.html - uploade en fil med de faktiske data (for mere end ét år) og så i stedet for at skrive januar, februar, marts osv. (som tekst) så skrive for eksempel 1-1-16, 1-2-16 osv., formateret mmmm (altså rigtige datoer i Excel forstand). Det gør formelkonstruktionen meget lettere.


Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 18.Jan.2017 kl. 14:19
noget i stil med dette

uploads/397/eksempel2_bj.xlsx" rel="nofollow - uploads/397/eksempel2_bj.xlsx

-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 19.Jan.2017 kl. 06:10
Men hvor meget mening giver det at vise tal for måned 1 i E1 og herefter tal for måned 11 og 12 i henholdsvis C1 og D1?
Det logiske må vel være tal for måned -1 og måned 0 i C1 og D1 (altså fra året før). 


Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 19.Jan.2017 kl. 11:58
det ændre sig alt efter hvilken dato man taster i E2 ellers bruges de til at hente data med lopslag() prøv at taste 1/4-16 i E2 men dette er kun et udkast til at arbejde videre med.


-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK



Print side | Luk vindue