Print side | Luk vindue

Diagram ud fra flere dropdown lister.

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Generelt
Forum beskrivelse: Hjælp til generel daglig brug af programmet Excel
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=2993
Udskrevet den: 03.Maj.2024 kl. 01:40


Emne: Diagram ud fra flere dropdown lister.
Besked fra: MRN8840
Emne: Diagram ud fra flere dropdown lister.
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 10:18
Hejsa!

Jeg har en liste over udgifter i vores afdeling - se billede 1. Listen blive længere efterhånden som vores sekretær fylder flere og flere poster på...

Jeg har lavet en menu med tre dropdown menuer (billede 2), som jeg gerne vil have til at virke på følgende måde:
Man kan vælge en måned, en bygning og et fagområde, og den skal så generere en graf ud fra det.

Jeg har styr på at lave dropdownmenuerne, men det er det med at grafen skal ændre sig hvis man ændrer én af de tre parametre :-/

Er der en venlig sjæl der måske kan hjælpe mig i den rigtige retning?






Svar:
Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 11:14
Det ville være meget mere hjælpsom, hvis du /topic662.html - uploade en Excel fil i stedet for billeder.

Og hvad mener du i øvrigt præcist med:

Man kan vælge en måned, en bygning og et fagområde, og den skal så generere en graf ud fra det.

(antal, eller hvad er det, der skal vises?)


Besked fra: MRN8840
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 11:30
Tusind tak for svaret - og ja, selvfølgelig giver det mere mening, så det kommer her :-)

"Og hvad mener du i øvrigt præcist med:

Man kan vælge en måned, en bygning og et fagområde, og den skal så generere en graf ud fra det."

Hvis man f.eks. vælger Januar, 1150, Elektriker, så skal den vise hvor mange penge der er blevet brugt på elektrikerarbejde i bygning 1150 i januar måned :-)

uploads/1952/Til_forum.xlsx" rel="nofollow - uploads/1952/Til_forum.xlsx

Igen, tusind tak for svaret :-)


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 12:01
Kan du ikke bruge en pivottabel?

uploads/1409/Elektrisk.xlsx" rel="nofollow - uploads/1409/Elektrisk.xlsx


Besked fra: MRN8840
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 13:11
Det ser spændende ud - det kikker jeg lige lidt på!

Jeg var ikke klar over at man kunne lave 'knapper' en en Pivottabel/graf!
Jeg må se om jeg kan regne ud hvordan du har gjort :-)


Besked fra: MRN8840
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 13:39
Tusind tak for eksemplet!

Jeg har et par uddybende spørgsmål, hvis du har lyst til at hjælpe? :-)

1.
Efterhånden som sekretæren tilføjer flere poster på listen med data, bliver pivottabellen så automatisk opdateret? Altså holder den selv øje med om listen bliver længere?

2.
Hvad nu hvis der kommer et nyt fagområde. F.eks. 'Vinduespudsning'. Kommer der så en ny knap automatisk med den tekst?

3.
Kan man også tilføje en række knapper for bygning? Altså ligesom de to der er der nu? Altså så der er en knap for måned, en for fagområde og en for bygning? :-)


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 29.Mar.2017 kl. 17:19
Citat: MRN8840 MRN8840 skrev:

Tusind tak for eksemplet!

Jeg har et par uddybende spørgsmål, hvis du har lyst til at hjælpe? :-)

1.
Efterhånden som sekretæren tilføjer flere poster på listen med data, bliver pivottabellen så automatisk opdateret? Altså holder den selv øje med om listen bliver længere?

Da jeg har lavet Data, økonomi-arket til en Excel tabel sørger Excel selv for, at nye data medtages i pivottabellen, men opdatering sker ikke automatisk. Du skal aktivere pivottabellem (klik et eller andet sted i tabellen), tryk på Analyze, tryk på Refresh (eller Refresh All hvis du har flere). Om nødvendigt kan der laves en stump kode som kan sørge for automatisk opdatering.

2.
Hvad nu hvis der kommer et nyt fagområde. F.eks. 'Vinduespudsning'. Kommer der så en ny knap automatisk med den tekst?

Ja, efter at du har kørt en Refresh.

3.
Kan man også tilføje en række knapper for bygning? Altså ligesom de to der er der nu? Altså så der er en knap for måned, en for fagområde og en for bygning? :-)

Ja - er gjort i vedhæftede. (Aktiver pivottabellen, klik på Analyze, klik på Insert Slicer (oversæt selv hvis du har dansk Excel)

uploads/1409/Elektrisk_2.xlsx" rel="nofollow - uploads/1409/Elektrisk_2.xlsx



Print side | Luk vindue