Print side | Luk vindue

Dubletter og event i datointervaller

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Formler
Forum beskrivelse: Hjælp til formler i regneark og/eller brugen af disse.
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=3098
Udskrevet den: 03.Maj.2024 kl. 16:36


Emne: Dubletter og event i datointervaller
Besked fra: MetteLJ
Emne: Dubletter og event i datointervaller
Posteringsdato: 14.Jul.2017 kl. 09:37
Kære kloge Excel brugere. 

Jeg har tidligere lavet denne slags databehandling i et andet program, men da jeg ikke har det tilgængeligt hvor jeg sidder nu, vil jeg forsøge at løse det i Excel - det har jeg ikke haft meget held med. 

Mit problem er, at jeg har en fil med mange dubletter på CPR nummer (Her selvfølgelig anonymiseret).

Der er 2 forskellige hændelsestyper - hændelse 1 og hændelse 2. 

 Jeg vil gerne have en markering af, når SAMME CPR nummer oplever både Hændelse 1 og Hændelse 2 inden for samme periode. Perioden behøver ikke at være komplet sammenfaldende i hele længden, bare datoen for hændelse 2 er indeholdt i hændelse 1. 

 Filen illustrerer forhåbentlig mit ønske:  https://forum.excel-regneark.dk/uploads/2009/Dobbelforekomster_anonym.xlsx - uploads/2009/Dobbelforekomster_anonym.xlsx

Jeg vil gerne have hjælp til en formel der beregner værdien i kolonnen "resultat". Bemærk venligst, at selvom den person, hvor der er et sammenfald optræder flere gange, vil jeg kun have en positiv markering i de rækker der opfylder kriteriet for 2 forskellige hændelser med datoopverlap. 

Måske er det nødvendigt med VB kodning, men jeg er helt grøn i dette sprog - dog villig til at lære :-) 


På forhånd tak for hjælpen! 

Mvh Mette




Svar:
Besked fra: MetteLJ
Posteringsdato: 14.Jul.2017 kl. 09:47
Det så ud som om der var en fejl i min upload. 
Det ser bedre ud her: Smile

uploads/2009/Dobbelforekomster_anonym_2017-07-14_09-46-59.xlsx" rel="nofollow - uploads/2009/Dobbelforekomster_anonym_2017-07-14_09-46-59.xlsx

Mvh Mette


Besked fra: MetteLJ
Posteringsdato: 19.Jul.2017 kl. 10:40
Er der nogle der kan hjælpe mig med en årsag til, at der ikke umiddelbart er noget svar? 
Har jeg ikke fået formuleret spørgsmålet klart nok, hører det til i et andet forum, eller andet? 


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 19.Jul.2017 kl. 16:03
Jeg ser først din fil nu, uvist hvorfor. Gætter på at andre måske har det på samme måde.

Skal kigge på om det er noget jeg kan hjælpe med, men forvent ikke noget fra mig før i morgen.
 


Besked fra: Inaktiv profil
Posteringsdato: 20.Jul.2017 kl. 07:27
Jeg har ingen forslag. 
Håber du får hjælp af en anden.


Besked fra: MetteLJ
Posteringsdato: 20.Jul.2017 kl. 09:57
Tak for forsøget, xor.


Besked fra: EXCELGAARD
Posteringsdato: 20.Jul.2017 kl. 12:54
Hej Mette,

Jeg tror, at det er fordi, du vælger, at lave dit spørgsmål lige midt i den store ferietid - selv nørder sidder ikke og roder med Excel i det gode vejr, ude i ferieland - og, da slet ikke, hvis ferieland er i det store udland.

Jeg tror, du ville have haft mere held, hvis dit indlæg var kommet i oktober måned.

Anyway, jeg tror ikke umiddelbart, at dit spørgsmål kan løses med almindelige formler, men måske med noget VBA programmering?

Jeg selv må også melde pas lige nu - men, måske efter sommeren...

---sorry.




-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.



Print side | Luk vindue