Print side | Luk vindue

LOPSLAG og lister

Udskrevet fra: Dansk Regneark Forum
Kategori: Hjælp til regneark.
Forum navn: Formler
Forum beskrivelse: Hjælp til formler i regneark og/eller brugen af disse.
Web-adresse: https://forum.excel-regneark.dk/forum_posts.asp?TID=3385
Udskrevet den: 08.Maj.2024 kl. 23:48


Emne: LOPSLAG og lister
Besked fra: Nordsted
Emne: LOPSLAG og lister
Posteringsdato: 26.Feb.2018 kl. 17:40
Hej alle sammen
 
Jeg sidder og laver en opgave oversigt, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at inddele oversigten i flere niveauer. Jeg har tre overordnede afdelinger. Disse afdelinger har 5-10 enheder under sig, og hver enhed har 3-10 personer tilknyttet.
 
Lige nu er excelarket inddelt sådan, at der er en kolonne der hedder "Afdeling", hvor man vælger en af de tre afdelinger fra en rulleliste, så er der en kolonne der hedder "Enhed", hvor ALLE enheder fremgår i en rulleliste, og så er der en kolonne der hedder "Ansvarlig" hvor samtlige personer fremgår i rullelisten. Alt er selvfølgelig i alfabetisk rækkefølge, men det er lidt besværligt at udfylde.
 
Jeg tænkte om der er en mulighed for at benytte LOPSLAG til at returnere lister? Eller om der er en anden måde man kan returnere en filtreret liste i arket?
 
Optimalt set skulle man gerne vælge en afdeling i rullelisten under kolonnen "Afdeling", og så skulle den filtrere rullelisten under "Enhed" så det kun var enheder, tilknyttet den afdeling, der optrådte på rullelisten (og ligeså med personer under kolonnen "Ansvarlig"). Er der nogen måde at gøre dette på?
 
På forhånd mange tak for hjælpen! Smile



Svar:
Besked fra: Bjarnehansen
Posteringsdato: 26.Feb.2018 kl. 18:08
det kræver nok at du /topic662.html - upload dit ark så er der nok nogen som har en løsning....


-------------
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK


Besked fra: Nordsted1
Posteringsdato: 27.Feb.2018 kl. 10:53
uploads/2174/DRF_eksempel_2018-02-27_10-52-55.xlsx" rel="nofollow - DRF_eksempel_2018-02-27_10-52-55.xlsx


Besked fra: Nordsted1
Posteringsdato: 27.Feb.2018 kl. 10:55
Hej Bjarne

Mange tak for din kommentar, jeg har uploaded et ark i kommentaren ovenfor


Besked fra: Nordsted1
Posteringsdato: 27.Feb.2018 kl. 11:16
Forresten (for lige at uddybe hvad kolonnerne skal bruges til):
Løbenummer er bare et løbende ID tal
- Opgave er et fritekst felt
- Fase er en dropdown liste
- Afdeling er en dropdown liste
- Enhed og Ansvarlig skal være en dropdown liste som filtreres efter valget i kolonnen før (og det er her jeg har brug for hjælp)
- Bestiller er et fritekst felt
- Status er en dropdown liste
- Bemærkninger er fritekst

De tre efterfølgende ark skal naturligvis skjules, men jeg har undladt at gøre dette for at gennemskueligheden er bedt


Besked fra: kbno
Posteringsdato: 13.Mar.2018 kl. 10:55
Hej Nordsted

Jeg har løst din funktion, dog er der lidt begrænsninger. Du kan f.eks. i afdeling/enheds navne ikke bruge mellemrum, derfor har jeg omdøbt dem til "Afdeling_1" osv.

Jeg har ændret 3 celler på fanen "Opgaver", de er markeret med gul.
D1 henter listen "=afd" som ref. til celler A1-C1 på fanen afdelinger.
E1 henter cellerne med matchende navn fra D1 via kommandoen "=INDIREKTE(D1)"
F1 henter cellerne med matchende navn fra E1 via kommandoen "=INDIREKTE(D1)"

På fanen "Afdelinger" har jeg omdøbt cellerne A2-A7 til at hedde hvad der står i A1. Dette er gentaget i kolonnerne B og C

På fanen "Enheder" har jeg omdøbt cellerne A2-A6 til hvad der står i celle A1. Dette er gentaget i kolonnerne B og C

Det er sindsygt vigtigt du huller styr på navngivning af celleområder, ellers virker det ikke.

Kan være der findes en anden og smartere metode, men denne virker.

uploads/183/Kopi_af_DRF_eksempel_2018-02-27_10-52-55_13032018.xlsx" rel="nofollow - uploads/183/Kopi_af_DRF_eksempel_2018-02-27_10-52-55_13032018.xlsx

-------------
Hygge - Kim
Excel 365 DK user


Besked fra: PederEg
Posteringsdato: 14.Mar.2018 kl. 18:28
Hvorfor bruger du ikke faciliten "Udsnitsværktøj"?
Omdan først arket "Opgaver" til en tabel og vælg dernæst "Udsnitsværktøj".
Så kan du klikke op og i efter behov.


Besked fra: kbno
Posteringsdato: 16.Mar.2018 kl. 07:11
Det giver da vist ikke lige den ønsket funktion.


-------------
Hygge - Kim
Excel 365 DK user



Print side | Luk vindue