Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukket2 grupper, 3 mængder med procentdel

 Besvar Besvar
Forfatter
asger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Dec.2017
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: 2 grupper, 3 mængder med procentdel
    Sendt: 21.Dec.2017 kl. 09:40
Jeg har brug for at løse et matematisk problem i excel.

Jeg har en gruppe1 med tre mængder, lad os kalde dem pærer, æbler og bananer, med et givet antal af hver frugt. En procentdel af hver type frugt er rådden.

Så har jeg en anden gruppe2 med tre mængder, også pærer, æbler og bananer. Hvor en del af dem også er rådne.

Jeg vil gerne kunne sammenligne, hvor mange rådne frugter, der er i hver gruppe. Men udfordringen er, at der i gruppe 2 er en anden fordeling af frugter. Derfor tænker jeg, at jeg først vil bringe fordelingen af frugt i gruppe 2, så der kommer samme forhold mellem frugterne i gruppe 2, som der er i gruppe 1. 

Derefter vil jeg gerne regne ud, hvor mange procent rådne frugter der er i gruppe 2, efter jeg har korrigeret gruppe 2, så der kommer samme indbyrdes forhold mellem frugterne, som der er i gruppe 1. 

Kan i hjælpe mig med, at sætte det op i excel?

Jeg tænker, at det er noget med at finde forholdet mellem fx pærer/æber og pærer/bananer i gruppe 1, og så gange det forhold på både æbler og bananer i gruppe 2. 

Hvad tænker I?

Asger
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 23:38
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 10:08
Hej

Det er lidt uklart hvad du ønsker beregnet.  Men kan du give konkrete oplysninger om mængder og procentsatser.
I gruppe 1 er et givet antal. Hvad er antallet/antallerne?? indeholder tallene de rådne? Hvordan er procenterne af rådne? forskellige eller ens?
 
OPlysninger om gruppe2.
Hvilke oplysninger er der om gruppe2, andet en fordelingen er anderledes? Kendes gruppes størrelse? kendes der et fordelingsforhold? Hvilke oplysninger er der om procenten af rådne?

Dit spørgsmål tyder på at det er en opgave, hvor du kun har beskrevet en del af oplysningerne.


Til top
asger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Dec.2017
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 14:08
Tak for din tilbagemelding. Jeg har lavet eksemplet i et regneark herunder. 

Mit problem er, at hvis jeg bare sammenligner de to totale procentsatser, så kan det blive skævt, fordi eks. pærer er mere rådne end andre frugter og overrepræsenteret i gruppe 2 frem for gruppe 1. Giver det mening?

Gruppe 1 Æbler Pærer Banane Total
Antal 30 20 5 55
Antal rådne 10 5 3 18
Procent rådne 33,33 25 60 32,73
Gruppe 2 Æbler Pærer Bananer
Antal 6 10 4 20,00
Antal rådne 1 4 1 6,00
Procent rådne 16,67 40 25 30,00
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 17:40
Hej 

Du har ikke forklaret hvordan du vil sammenligne de 2 grupper.

Jeg har lavet et lille forslag som er vedlagt

Hvis du kan bruge det så marker med Tak, og hvis det er en løsning så marker som accepteret løsning



Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 19:57
prøv at uploade et ark med eksemplet, så er det lettere at arbejde videre med
Til top
asger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Dec.2017
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 22:04
Mange tak for at i prøver at hjælpe.

Jeg prøver at forklare på en anden måde, hvordan jeg gerne vil sammenligne. 

Forestil jer, at gruppe 1 er alle de frugter jeg har købt. Forestil jer så, at frugterne i gruppe 2 er fra én bestemt går - lad os sige Pers gård. 

Så vil jeg gerne sammenligne gennemsnittet af rådden frugt fra gruppe 1 med gruppe 2. Så jeg kan se om frugten fra Pers gård er mere eller mindre rådden end al den frugt jeg har købt. Men de to tal kan ikke sammenlignes, fordi forholdet indbyrdes mellem de 3 frugter er anderledes i gruppe 2 end i gruppe 1, og hvis den ene af frugterne er mere tilbøjelig til at være rådden, så bliver sammenligningen skæv. 

Derfor havde jeg tænkt, at man kan tage to skridt. Først lave forholdet mellem frugterne i gruppe 2 om, så forholdet bliver som i gruppe 1. Dernæst bruge den procent for rådden frugt der er i gruppe 2. Og så måske ud fra det få en ny samlet procent for rådden frugt i gruppe 2 med det nye indbyrdes forhold, få et bedre sammenligningsgrundlag med de 32,7 % rådden frugt, som gruppe 1 viste. 

Giver det mening?


Til top
asger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Dec.2017
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 22:05
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21.Dec.2017 kl. 23:38
Til top
asger Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 21.Dec.2017
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Dec.2017 kl. 09:36
Hej Mads

Tusind tak. Det var præcis det, jeg ledte efter. Tak for din tålmodighed med at forstå, hvad jeg rent faktisk ønskede.

Må jeg spørge, hvad du synes om hele min præmis? Det med at man er nødt til at have ens fordeling af frugter for at kunne sammenligne en "gård"s antal rådne frugter med hele købet, så skal man korrigere for fordelingen af frugt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk