Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAktiv søgning i en stor mængde data...

 Besvar Besvar
Forfatter
Chorn Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 04.Jan.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Aktiv søgning i en stor mængde data...
    Sendt: 04.Jan.2013 kl. 22:33
Hej,

Jeg har et problem... Jeg har et excel dokument med 2 ark...

På første ark har jeg en mængde information, hvor 2 af cellerne er søge felter, som skal finde data fra ark 2. Mit spørgsmål er: Hvordan får jeg den til det?

Eksempel:

Ark 1:

NummerTekstEnhedPris
Søge celle 1Søge celle 2


Ark 2:

NummerTekstEnhedPris
01.02.04,05Træ2012
02.05.01,03Sten1015
06.04.02,01Granit Sten520
osv.osv.osv.osv.

Jeg vil have mulighed for at søge i begge søgefelter ved navn nummer og tekst... Men det der gør det svært for mig er at jeg gerne vil have resultaterne til at komme før jeg har skrevet hele teksten.

Eksempel:

Hvis jeg søger på: Ste
Vil jeg have den til at returnere de to muligheder der er 02.05.01,03 Sten og 06.04.02,01 Granit Sten
eller hvis jeg søger: 04 vil jeg have den til at komme med 01.02.04,05 Træ og 06.04.02,01 Granit Sten... 

Så ligemeget hvor jeg søger skal den altså komme tilbage med både nummer og tekst, men når jeg så vælger den enhed jeg skal bruge, skal den putte nummer og tekst i deres respektive kolonner og så matche kolonnerne enhed og pris med den valgte enhed.

Jeg håber det er forståelig, hvad jeg ønsker at få ud af det her... Og jeg håber inderligt at der er en der kan hjælpe, for jeg har virkelig brug for at finde ud af det her...

/Christian
Til top



Til top
PI Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 07.Mar.2011
Status: Offline
Point: 294
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Jan.2013 kl. 14:20
Hej Christian!
 
Du kan oprette en "liste", som viser hele det eftersøgte navn, og datavalidere søgecellerne med reference til listen/listerne.
Mvh. PI / Excel 2010
Til top
Chorn Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 04.Jan.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Jan.2013 kl. 07:38
Det var sådan jeg startede, faktisk benyttede jeg afhængig datavalidation, men det virker ikke som ønsket... Jeg kan bla. Ikke få den til vise begge kolonner i søgningen, dertil kommer at jeg er nød til at trykke enter for at mit søgeresultat fremkommer... Hvilket jeg absolut helst vil undgå... Så hvis du er overbevist om at det virker, vil du så ikke være sød og forklare mig det lidt nærmere...
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Jan.2013 kl. 08:08
Jeg slynger lige et alternativt forslag ud: Benyt Autofilter på 'Ark 2', og dermed kan du både spare 'Ark 1', og få langt flere søge- og afgrænsningsmuligheder.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Chorn Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 04.Jan.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Jan.2013 kl. 08:52
Ark 1 kan ikke undværes... Men som udgangspunkt ikke nogen dårlig idé, prøver det... Hvis der er andre forslag så kom endelig med dem...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk