Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAutoudvidelse af tabel

 Besvar Besvar
Forfatter
Lucky Ed Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Jan.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: Autoudvidelse af tabel
    Sendt: 24.Jan.2012 kl. 10:03
Hej forum.

Jeg sidder og arbejder på en tabel i excel.
I tabellen er der en del formler med præ-definerede værdier, men som det er meningen man skal ændre når man plotter ny data ind.

Nu er problemet at mine værdier ikke følger med, når jeg prøver at udvide tabellen. (ved at "trække" den større med den lille blå pil). Hvordan får jeg værdierne til at følge med? F.eks. er der er en default dato 01-01-2012 som bruges i en formel, denne dato skulle gerne følge med, når man udvider tabellen, så formlen har noget at hente.

Tillægsspørgsmål: Kan man få tabellen til at udvides automatisk, hvis man begynder at plotte information ind i næste tomme række?

Hvis det er nødvendigt kan jeg godt uploade et eksempel, men vil helst undgå dette, da jeg så skal fjerne en del fortroligt data først.

Til top



Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27.Jan.2012 kl. 15:05
Hej,
 
Jeg vil lige spørge dig først, om din tabel blot er en liste, eller den er formateret som en tabel.
Hvis du vælger at bruge Excels 'Formater som tabel' funktion, burde dine formler hoppe med automatisk.
Det samme burde ske hvis du taster nye informationer i rækken umiddelbart under tabellen, så udvides den automatisk.
 
'Formater som tabel' finder du i Excel 2007/2010 ca. midt på bånedet 'Startside'
 
//Allan
Til top
Lucky Ed Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 19.Jan.2012
Land: DK
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Jan.2012 kl. 11:13
Den er formateret som tabel. 

Men har lige en rettelse. Det er ikke formlerne der ikke følger med, men nogle default værdier som formlerne bruger, der ikke følger med.

Men nej, det udvider ikke tabellen, når jeg skriver videre i næste celle, udenfor tabellen.  

Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Jan.2012 kl. 20:57
Man kan naturligvis lave en makro, men lad os nu lige prøve noget andet først.
 
Du skriver at du bruger nogle default værdier i dine formler, har du overvejet at samle disse værdier et andet sted end i tabellen?
Hvis man tænker tabellen som en database, er det god skik ikke at gentage information for hver rækker.
 
Det kan godt være at du kender til det, men har du prøvet at lave dine referencer i formlerne absolutte?
Eksempel:
Du har din default værdi i A1
Du har din formel i C1
Formlen er: =A1+B1
Hvis du trækker formlen ned i C2, vil formlen blive =A2+B2 og kræve du sætter din default værdi ned i A2
Hvis du i stedet bruger formlen =$A$1+B1 og trækker formlen ned til C2, vil formlen stadig referere til A1 og formlen bliver =$A$1+B2
 
Denne metode vil gøre at dit ark 'passer sig selv' med hensyn til dine default værdier, kunne det være en løsning?
 
//Allan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk