Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketEksterne referencer

 Besvar Besvar
Forfatter
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Emne: Eksterne referencer
    Sendt: 23.Jun.2011 kl. 18:12
Jeg er ved at oprette en række projektmapper, der kan bruges som "retteark" til folkeskolens afgangsprøve
i dansk stil. 

Projektet består af 30 ens projektmapper (STIL_01 - STIL_30). Hver projektmappe samler statistik mht. køn, opgavevalg og karakter. Jeg har så lavet en ekstra projektmappe (STATISTIK), som skal samle data fra alle de benyttede retteark. 
Det har jeg lavet med eksterne referencer mellem STIL_XX og STATISTIK. Det fungerer fint. 
Jeg kan så se, at når kildemapperne ikke er åbne, så angives den fulde sti på kildemappens destination, og giver jo god mening, så længe det afvikles på min pc, men når det flyttes til min kones pc (det er hende, der skal bruge det), giver de henvisninger jo ingen mening.

Er på en eller anden måde muligt at lave det, så det samlede projekt kan lægges på hvilken som helst pc, og henvisningerne automatisk rettes mod den placering, brugeren har valgt til filerne?

Jeg håber, spørgsmålet er forstået...Confused
Til top



Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 06:39
Er der en tvingende grund til at oprette 30 projektmapper. Kan du ikke lægge STIL_01 - STIL_30 og STATISTIK som hvert sit ark i én og samme projektmappe?
 
Hans
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 13:22

Hej  kimk,

Jeg vil give Hans ret, er det en mulighed?
 
Jeg mener ikke at Excel kan håndtere relative referencer (som du har brug for her), men der er naturligvis muligheder.
 
  • Bed brugeren om af kopiere mappen med de 30 filer over på roden af C drevet før filerne bruges.
    Hvis du selv har oprettet filerne på dit C drev, vil de også virke på brugerens C drev.
    Eller
  • Bed brugeren om at åbne alle 30 projektmapper på én gang, og gem dem alle.
    Så bliver referencerne automatisk korrigeret.
    Meeen, 30 filer er mange at åbne på én gang.

Der er sikkert flere metoder.

 
//Allan
Til top
H_Frandsen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 12.Maj.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 110
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 14:45
Hej KimK, Allan og Hans

Jeg er kommet lidt af vejen men mine programmerings evner i VBA er minimale, så det kan være en af I andre kan tage over.

Tanken har været at danne den reference der skal bruges til at få kontakt til selve arket og cellen.

Jeg har lavet følgende ark, hvor den enkelte sti findes. Det forudsættes at sti, arknavn, matrix er det samme i alle grunddatafiler.

uploads/265/Stat.xlsm

test ark
uploads/265/Stil_01.xlsx

uploads/265/Stil_02.xlsx

Tanken var at i hvert kolonne der inde værdi, erstattes matrix'er i lopopslaget med den tekststreng der står i B5;B6; B7 mv.
Har forsøgt med at opslagsmatrixen er XXX og bruger en søg og erstart. men har ikke evner til at gøre den dynamisk.

Måske I andre kunne tage den herfra.

//Henrik








uploads/265/Stil_01.xlsx
Til top
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 17:30
Citat: HK HK skrev:

Er der en tvingende grund til at oprette 30 projektmapper. Kan du ikke lægge STIL_01 - STIL_30 og STATISTIK som hvert sit ark i én og samme projektmappe?
 
Hans

Lidt mere om "projektet": 
Det skal bruges til beskikket censorarbejde i forb. med folkeskolens afgangsprøve i dansk stil. Der skal rettes ca. 350 stile fordelt på mange klasser. 

Hver projektmappe, der skal bruges til en klasse indeholder tre ark
- En karakterliste 
- Et karakterark, hvor censor skriver sine karakterer mm og når censor modtager karakterer fra klassens lærer, skrives disse også ind i karakterarket for at give et overblik over, hvor de er uenige. Den karakter, de bliver enige om, skrives også her.
- Et ark med statistik for den enkelte klasse (dette ark kunne godt undværes, eller kunne inkluderes i karakterarket.), men er nyttigt at have.

Skal det hele ligge i en projektmappe vil den derfor komme til at indeholde 60 eller 90 ark. Det er muligt, og jeg har overvejet løsningen, men synes, at den anden er mere brugervenlig og elegant, så hvis jeg kan finde ud af det, foretrækker jeg den.

/vh
Kim Kristensen
Til top
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 17:45
Citat: H_Frandsen H_Frandsen skrev:

Hej KimK, Allan og Hans

Jeg er kommet lidt af vejen men mine programmerings evner i VBA er minimale, så det kan være en af I andre kan tage over.

Tanken har været at danne den reference der skal bruges til at få kontakt til selve arket og cellen.

Jeg har lavet følgende ark, hvor den enkelte sti findes. Det forudsættes at sti, arknavn, matrix er det samme i alle grunddatafiler.

uploads/265/Stat.xlsm

test ark
uploads/265/Stil_01.xlsx

uploads/265/Stil_02.xlsx

Tanken var at i hvert kolonne der inde værdi, erstattes matrix'er i lopopslaget med den tekststreng der står i B5;B6; B7 mv.
Har forsøgt med at opslagsmatrixen er XXX og bruger en søg og erstart. men har ikke evner til at gøre den dynamisk.

Måske I andre kunne tage den herfra.

//Henrik








uploads/265/Stil_01.xlsx

Hej Henrik
Mine evner i VBA er MEGET tæt på zero-nul. Jeg har kigget på det, du har lavet og kan nok fornemme ideen i det men ikke, hvordan det skal fungere i praksis.

/vh
Kimk
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 18:02
Hvad er problemet i at gemme de relevante filer på din kones pc?
Hans
Til top
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Jun.2011 kl. 19:41
Citat: HK HK skrev:

Hvad er problemet i at gemme de relevante filer på din kones pc?
Hans

De eksterne referencer i STATISTIK peger på en lokation i STIL_XX på min pc, med mindre STIL_XX er åben, og så var min tanke, at så kunne STATISTIK kun opdatere fra åbne STILER_XX, hvilket er noget uhensigtsmæssigt.

Nu har jeg endnu en gang prøvet at lægge filerne ind på en anden pc, og når jeg åbner STATISTIK og slår automatisk opdatering af links til, er det stien til STATISTIK på min pc der står som sti til fil. De relevante celler i arket har også en reference til STIL_XX på min pc, med mindre STIL_XX er åben, og det burde vel ikke virke (?). Det var i hvert fald det min logik umiddelbart sagde mig. Jeg har nu prøvet at åbne STIL_01 og taste værdier ind i det, gemme det, lukke det, åbne STATISTIK, og må så erkende, at de indtastede værdier er med. Referencen viser stadig, at den skal hente indholdet til cellen fra STIL_01 på min pc. Så mod min forventning ser det ud til at virke, men hvorfor kan ikke gennemskue, og jeg er heller ikke helt tryg ved det...Confused

Jeg har engang set et projekt, hvor referencen automatisk tilpassede sig kildefilens lokation, og var af den opfattelse, at det var nødvendigt, at referencen peger på den rette lokation.

/vh
Kim
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jun.2011 kl. 09:58
Det kan sikkert automatiseres med VBA, men du kan selvfølgelig manuelt redigere kæder (Data, Rediger kæder osv.).
Du skriver:
Skal det hele ligge i en projektmappe vil den derfor komme til at indeholde 60 eller 90 ark. Det er muligt, og jeg har overvejet løsningen, men synes, at den anden er mere brugervenlig og elegant, så hvis jeg kan finde ud af det, foretrækker jeg den.
 
60-90 ark. Det kan vel ikke være den oprindelige problemstilling der i sig selv begrunder dette antal ark. Det antal ark der kræves udover 31 må vel være det samme for begge løsningstyper, eller har jeg totalt misforstået?
 
Jeg har den holdning at 31 ark i én og samme projektmappe vil være langt mere brugervenligt end én projektmappe der linker til 30 separate projektmapper, men sådan er vi så forskellige. Indrømmet, det er også en mulighed, at jeg ikke helt kan gennemskue opgaven.
Hans
Til top
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jun.2011 kl. 00:01
Jeg har uploaded en version af projektet, der indeholder 10 retteark (for at holde det under 300 mb).

Arbejdsgangen for censor er:
  • Tager stilene fra fx 9.a på Byskolen og åbner fx STIL_01. Skriver skolens navn, klasse og lærerens navn i arket "Karakterliste". Disse overføres automatisk til projektmappen "Oversigt" til senere brug.
  • Elevernes numre og navne skrives i arket "Karakterer". Køn og stilvalg ligeledes. Stilene bedømmes (to karakterer). Karaktererne, navne og numre overføres automatisk til karakterlisten, hvor der skal stå Censor i "F7".
  • Statistik over klassen registreres i arket "Statistik".
  • Efter endt bedømmelse sendes karakterlisten til skolens leder.
  • Når klassens lærer har bedømt stilene sendes lærerens karakterer til censor. Censor skriver lærerens karakter ind i arket "Karakterer". Er der uenighed om en karakter, står lærerens karakter for overskuelighedens skyld med rød skrift.
  • Nu skal læreren kontakte censor for at opnå enighed om de karakterer, de er uenige om. Jeg har oprettet "Oversigt" med genveje til STIL_XX, så det er nemt og hurtigt at komme til det rette ark, når læreren er i telefonen.
  • De endelige karakterer skrives i "Karakterer". "F7" i "Karakterliste" ændres til Skolen, så karakterlisten nu indeholder de karakterer, de blev enige om.
  • Karakterlisten sendes til skolen.
  • Skolestyrelsen vil have en statistik over stilvalg, køn og karakterer for alle de rettede stile. Det sker i projektmappen "STATISTIK".
Den struktur, jeg har valgt, synes jeg er den bedste, men jeg er som sagt bekymret for de eksterne referencer i STATISTIK og Oversigt. Kan det ikke løses uden "noget VBA", må jeg nok vælge en anden løsning, med mindre min bekymring er ubegrundet.

/vh
Kim

uploads/94/STIL_2012.zip
Til top
HK Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 25.Nov.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 860
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jun.2011 kl. 09:15
Jeg har ikke nærlæst dit oplæg. Er just på vej på en længe planlagt cykeltur, så jeg håber der er en anden, der vil tage over.
Hans
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28.Jun.2011 kl. 12:59
Hej Kim,
 
Du skulle give makroer en chance, fordi de kan løse problemet på ganske få sekunder.
Denne fil skal placeres i den mappe som indeholder dine filer, sørg for at makroer er aktiveret i Excel.
 
 
Filen opdaterer alle eksterne kæder og referencer som findes i ifm. Excel-filer i mappen (hvis de altså er gyldige og henviser til en fil som findes i mappen)
 
Hvis du bygger denne fil ind i proceduren for at benytte dit system, vil dine referencer altid virke uanset hvor filerne åbnes. Det eneste kriterie er, at de befinder sig i samme mappe og alle filerne er i mappen.
 
Altså, flyt denne fil ind i din mappe og åben den. Jobbet er klaret.
 
Virker det hos dig?
 
//Allan
 
Til top
kimk Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 13.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Jun.2011 kl. 18:20
Hej Allan

Tak for det vedhæftede ark.

Det virker på den måde, at linkstil de eksterne referencer virker, men det gjorde de også før, når man vælger at få dem opdateret, når man åbner projektmapperne med links (STATISTIK og Oversigt).

Det, der undrer mig meget, er, at når jeg sidder med det på min egen pc, kan jeg flytte mappen med projektet til et vilkårligt sted på min harddisk. Når jeg åbner en projektmappe og vælger at få links opdateret, kan jeg ved at holde musen henover et link se, at det peger på den korrekte destination.

Flytter jeg det hele til en anden pc og åbner fx STATISTIK, giver tilladelse til at opdatere links, virker det. Men holder jeg musen over et link for at se, hvor det peger hen, kan jeg se, at det peger på en destination på min pc. Og det undrer mig...
Til top
Allan Se dropdown
Forum Admin
Forum Admin
Avatar
Forum Admin

Medlem: 03.Feb.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 10330
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jun.2011 kl. 09:01
Hej Kim,
 
Ja, det lyder underligt.
Jeg tror dog ikke du skal stole på at Excel altid kan gætte hvor filen ligger og derved selv retter referencerne, jeg tror det bliver noget hø.
 
Hvis du har testet at det virker, så må det jo være godt nok.
 
//Allan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk