Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketEn lille udfordring med Største

 Besvar Besvar
Forfatter
Blichfeldt Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 06.Apr.2016
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Emne: En lille udfordring med Største
    Sendt: 20.Maj.2019 kl. 15:29
Hej Forum
 
Jeg har en lille nød, der driller.
Jeg vil gerne bruge placeringen af en "største" værdi til at finde en anden.
 
Noget i denne stil:
=FORSKYDNING(STØRSTE(HVIS(('sheet1'!AA:AA='sheet2'!B32)*('sheet1'!AB:AB="Yes");'sheet3)!E:E);1)0;-3)
 
Den her virker bare ikke :-(
Hvis jeg skiller formlen ad, så kan jeg godt finde højeste værdi, men når jeg kombinerer den med forskydning, ja så fejler det.
 
Denne del her virker fint:
=STØRSTE(HVIS(('sheet1'!AA:AA='sheet2'!B32)*('sheet1'!AB:AB="Yes");'sheet3)!E:E);1)
 
Nogle gode ideer?

MVH
Blichfeldt
Til top



Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Maj.2019 kl. 15:32
FORSKYDNING kræver en cellerefenrece som første argument. STØRSTE returnerer en værdi. Jeg vil tro det er der, problemet skal findes.

En måde, du kan returnere addressen for den celle, der indeholder en bestemt værdi på, kunne være:

=CELLE("adresse";INDEKS([range];SAMMENLIGN([værdi];[range];0)))

Prøv at erstatte [range] med 'sheet3!E:E og [værdi] med din fungerende STØRSTE-formel (eller endnu bedre, en reference hertil, så den samlede formel ikke bliver for uoverskuelig), og se om det virker.

Bemærk at du kan forvente at få en fejlmelding hvis dit HVIS-argument er falsk og STØRSTE-formlen derfor returnerer værdien 1, med mindre 1 er en værdi der findes i din Sheet 3 E-kolonne. Overvej om ikke du skulle prøve at gentænke det overordnede formel-design for at håndtere denne problemstilling.

Hvis du kan få denne formel til at virke, så den returnerer en gyldig cellereference i alle scenarier, så burde du uden problemer kunne bruge denne (eller en reference hertil) som første argument i FORSKYDNING-funktionen.

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk