Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forbrugs skema

Besvar Besvar
Forfatter
DanF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Medlem: 20.Aug.2021
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 13
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forbrugs skema
    Sendt: 04.Nov.2025 kl. 01:47
Hej med jer. 
Har lavet mig et skema til forbrug aflæsning i husstanden, og er rendt ind i noget jeg ikke kan løse selvom google og AI kan komme med mange gode løsninger, er nu sjovest at løse det selv, men her må jeg give op efter nogle dage. 
Der ligger en forklaring og ønsker i excel filen. 
Vil helst gerne undgå VBA

Hilsen Dan Frederiksen

Til top

Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Online
Point: 5687
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Nov.2025 kl. 15:36

prøv at se om det er dette du søger
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
DanF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Nov.2025 kl. 07:14
Hej Bjarne.
Tak for input. det er bestemt brugbart. 
Du har valgt at ligge kolonne M ud på et seperat ark "T." så den angiver det samme værdi "1,725" i alle celler i kolonnen.. Det er lidt noget skidt, fordi et par gange om året når jeg renser og justere min brænder, så skal den værdi kunne ændres, derfor jeg har valgt at ligge det ud sådan. 
Hvorfor har du valgt denne løsning, var det en nødvendighed, eller fordi du synes det var mere smart? Wink
Og en anden ting, et år skal kunne repræsenteres på kun et ark, da jeg vil have flere år i samme projekt, så jeg kan lave noget samligning på flere års forbrug.

Venlig hilsen 
Dan Frederiksen
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Online
Point: 5687
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Nov.2025 kl. 08:47
Hej Dan 
det kan vi bare lave om igen jeg troede at dysen havde samme ydelse hele tiden..
så for at være fri at skulle taste det ind ved aflæsning...
jeg har selv brugt et ark med pejling af olietanken men jeg pejlede kun hver den sidste i måned
så 12 målinger pr år
jeg gemte alle målingerne i en fil og så kunne jeg vælge årstal på statistikskemaet og udskrive en for hvert år, men er brugt vba i det ark

hilsen
Bjarne

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
DanF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Nov.2025 kl. 09:59
Hej igen Bjarne.

Som udgangspunkt skal dyssen også være af samme størelse, men alt efter hvordan kedlen bliver kørt ind med luftoverskud, sodtal samt røggas temperatur, så kan det faktisk godt have en indflydelse, jeg har engang været helt nede og bruge 1,569 l/t men har også været oppe på 1,818 l/t, så det giver noget i den sidste ende. Faktisk var der engang at den var vildt høj efter et en montør var her, der ringede jeg ham op og gjorde ham opmærksom på det, og der fik han trimmet brænderen ind til det laveste jeg har kørt med altså 1,569 l/t.. Så derfor vil jeg meget gerne have den mulighed selv at sætte det ind i formlen for hver gang.
Ja det er lidt nørdet, men synes det er sjovt at rode med, også lidt arbejdsskade da jeg er kedelpasser på et affaldsforbrænding anlæg... Wink
Ja, det har også redet mig for en kæmpe vandregning dengang jeg fik rør brud i haven.
Jeg læser af hver mandag morgen samt en månedsaflæsning også, fordi rammer ikke præcis en måned ved uge aflæsningen

Hilsen Dan
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 26.Apr.2024
Point: 320
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05.Nov.2025 kl. 23:32
Hej DanF
Fint af Bjarne
I din søgen ramte du en CHATGPT/youtube klasiker med INDEX som nu heder INDEKS på dansk.Den har mange prøvet også jeg.
Fejl som #I/T med flere, kan undertrykkes med =HVIS.FEJL(...........;"")
Din formel  =HVIS(H22>H21;H22-H21;IKKE.TILGÆNGELIG())
 kan blive til =HVIS.FEJL(HVIS(H22>H21;H22-H21;IKKE.TILGÆNGELIG());"")  
Film om emnet på dansk https://youtu.be/bU72ICP5Wlg

"Betinget formatering" skal man være varsom med hvor længde af data i kolonner kan variere, det vil drille.
Niels Krogsgaard Otten
Til top
DanF Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder

Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Nov.2025 kl. 07:46
Tak for info, har haft fat I den funktion, men den tilsidesætter "ikke.tilgængelig" funktionen så mit diagram viser nul værdier når celler er tomme i stedet for stoppe ved sidste værdi. 
Ved så ikke om der findes en anden løsning end "ikke.tilgængelig" funktionen? 

Hilsen Dan
Til top
H_sønderskov Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger

Medlem: 18.Okt.2022
Point: 176
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér H_sønderskov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Nov.2025 kl. 13:13
Hej
Formel til at bestille olie
=MINHVISER(R13:R22; Q13:Q22;">0")
formel der korrigere forbrug
=HVIS(Q13="";1,725;(P11-R13)/L13/24)      Række 13
=HVIS(Q14="";M13;(P13-R14)/L14/24)        Række 14 og nedad.
men det er hvis du tror mere på dine pejlinger.

MVH
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010–2026 Dansk Regneark Forum – en del af Excel-regneark.dk