Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketfordeling af celle indhold på flere rækker

 Besvar Besvar
Forfatter
alexdj Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 18.Feb.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: fordeling af celle indhold på flere rækker
    Sendt: 18.Feb.2022 kl. 16:19
Jeg har en udfordring, som jeg ikke rigtig kan få løst så automatisk som jeg gerne vil.

Jeg modtager løbende nogle excelark med data i et skema, men i en kolonnerne, som hedder imagefile, så kan der være flere filnavne efter hinanden med semikolon som skilletegn imellem filnavnene.

Det jeg gerne vil have lave er en makro, som hvis der er et ; i cellen, så skal den indsætte en række nedenunder og kopiere indholdet i fra den oprindelige linie, men så skal den efterfølgende også i den oprindelige linie fjerne det der måtte efter det første filnavn, altså fra og med først ; I den kopiede linie skal den det første der står i imagefil kolonnen fjerne til og med først ; og herefter skal funktionen køre igen på den nye linie o.s.v. indtil jeg med en række linier med kun et filnavn i hver.

Er der nogen der har en bud på hvordan det bedst laves så automatisk som muligt.

Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 307
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Nov.2022 kl. 20:20
Hej
Jeg ved ikke om du kan bruge det, men der er en funktion der hedder "Tekst til kolonne" på fanen "Data".
Marker den celle med filnavnene i og vælg "Tekst til kolonne". Vælg "Afgrænset" tryk "Næste" og sæt en markering ved "Semikolon" og tryk "Udfør".
For at få filnavnene til at stå under hinanden i stedet for kolonner skal du kopiere alle filnavnene. I stedt for bare at trykke CTRL+V skal du trykke CTRL+ALT+V efterfulgt af "n". På den måde transponerer du data, så filnavnene kommer til at stå under hinanden. Hvis du vil have automatiseret det, skal du optage en makro eller i gang med VBA.
God arbejdslyst
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk