Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFormlen søger ikke i hele intervallet

 Besvar Besvar
Forfatter
Hryge Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 22.Sep.2020
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Formlen søger ikke i hele intervallet
    Sendt: 22.Sep.2020 kl. 12:24

Hej der 😊,

for nylig udviklede jeg denne formel:

={MIN(INDEKS('[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$B$3:$B$6525;SAMMENLIGN(1;((BD2='[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$E$3:$E$6525)+(BD3='[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$E$3:$E$6525)+(BD4='[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$E$3:$E$6525))*($A$7='[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$Q$3:$Q$6525)*($B$1='[Inddateringsark og fælles data.xlsx]Inddateringsark'!$F$3:$F$6525);0)))}

Som det ses, arbejder den i rækkeintervallet 3-6525 i et ark, der hedder ”Inddateringsark”, som igen er anbragt i en projektmappe ved navn ”Inddateringsark og fælles data”. Formlen selv ligger i en anden projektmappe.   

Formlen kombinerer funktionerne MIN, INDEKS og SAMMENLIGN og skal bruges til at finde den mindste værdi (en dato) i kolonne B efter nogle nærmere opstillede kriterier for kolonnerne E, F og Q i samme ark. For kolonne E kan Excel vælge mellem tre forskellige kriterier, mens kriterierne for F og Q er faste. Formlen er indstillet til flere gennemløb.

Problemet med min fine formel er, at den kun vil lede ned til omkring række 4145. Det svinger lidt. En dag var det f.eks. 4148 og dagen efter kun 4142. Men den skulle jo gerne gennemsøge hele intervallet fra og med række 3 til og med række 6525, når nu den har fået det at vide, og jeg forstår helt enkelt ikke, hvorfor den ikke bare gør det.  

Kan I fortælle mig, hvad jeg gør galt og hvad jeg skal rette for at få formlen til at lede i hele det definerede interval?

På forhånd tak.

Vh Hryge.  

Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Sep.2020 kl. 10:16
Hvis du uploadede dine filer så var der måske en chance for, at du kunne få hjælp.
Til top
Hryge Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 22.Sep.2020
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Sep.2020 kl. 10:57
uploads/2728/12.12.xlsx
 
uploads/2728/Inddateringsark_og_fælles_data_2020-09-23_10-49-10.xlsx
 
Pardon. Formlen, jeg har spurgt om hjælp til, ligger i celle AC2 i filen "12.12" i arket "12.12".
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Sep.2020 kl. 12:00
Jeg kan desværre ikke hjælpe.
Til top
thomasbk Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 19.Jul.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 85
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Sep.2020 kl. 13:37
Jeg kan ikke gennemskue din formel.

Men ud fra din beskrivelse, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke bruger en Min.hviser formel i stedet.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk