Hej!
Først vil jeg lige skrive, at jeg ikke ved med 100 % sikkerhed, om jeg er gået ind under den rigtige kategori, men tager chancen.
For nogen måneder siden, startede jeg på VUC fjernundervisning i faget matematik, da jeg ikke er så stærk i det og vil lige ha det frisket op igen. Og så er jeg kommet til et par opgaver, som jeg godt nok har lavet på papiret, men kan simpelthen ikke få det til at fungere i Excel. Så jeg prøver, så godt jeg kan at skrive hvilke 2 opgaver det drejer sig om. Jeg bruger Excel 2010.
1. Den første opgave, omhandler rumfangsenheder. Selve tabellen er udfyldt nogen steder og jeg skal så selv skal regne de resterende felter ud. Men hvordan skriver jeg i tabellen, sådan så der f.eks. kommer til at stå "105 cl." til "10,5 dl., når formlen er "=105/10" og facit bliver til "10,5 dl.". Skal først skrive enhederne, INDEN jeg indskriver formlerne, eller hvad? Altså jeg vil gerne "kopiere" tabellen over i Excel. Den kommer nemlig med en fejlkode, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, når jeg prøver. Kan du/i hjælpe mig?
2. Den anden opgave omhandler om hastighed. Lad mig skrive, hvad den første opgave, lyder på: Find hastigheden (m. pr. sek.) for vinderen af 60 m. 60 m. er løbet på 7,5 sek. Så er det korrekt at formlen er "=60/7,5"? Og så lidt længere, i den samme opgave, at man skal forestille sig, at vinderen af 60 m. kunne holde sin hastighed over en lang strækning. Spørgsmålet er så: "Hvor mange m. kunne hun løbe på 1 min.?". Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan formlen skal skrives. Kan du/i hjælpe mig?
Og så glemte jeg også lige at spørge om, hvordan man skriver en brøk i Excel og også potens og kvardratod?
Hvis der er mulighed for, at få et meget hurtigt svar, vil jeg blive meget glad. Opgaven skal godt nok først sendes på mandag, men kan godt li at sidde stille og rolig med det og lave det pænt og ordentligt.
Venlig hilsen
Fnuggi