Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


to grafer i samme chart

 Besvar Besvar
Forfatter
shaan Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 18.Okt.2022
Land: Sverige
Status: Offline
Point: 29
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér shaan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: to grafer i samme chart
    Sendt: 07.Aug.2024 kl. 21:34
Hej, jeg vil gerne afbilde to grafer i same diagram.

Jeg har lavet en formel som jeg vil kopier, men får et problem ved kopiering. Hvor skal jeg bruge dollartegn (F4)uploads/2976/Kristians_biler_opgave.xlsx
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 698
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Aug.2024 kl. 09:37
De steder, hvor det i første omgang giver mening at låse en celle med dollartegn, er celle B7 (20.000 km), som låses helt med $B$7, fordi den bruges til samme formål i begge rækker (17 og 18), og ligeledes B8 som kun skal låses til kolonnen, dvs. $B8.

I forhold til "Antal km brændstof" (række 4) og "Ejerafgift i kroner pr. halvår" (række 5) giver det dog ikke mening andet end at låse cellerne til både række og kolonne, fordi forskellen imellem benzin og diesel står i forskellige kolonner, og dette tages der ikke højde for, når du kopierer formlen opad eller nedad i rækker - fx fra række 17 til række 18.

Din formel i celle B17 skal være: =($B$7/$B$4)*$B8+$B$5*2

Din formel i celle B18 skal være: =($B$7/$C$4)*$B9+$C$5*2

Herefter kan du kopiere formlerne udad til højre under hvert år.
Til top
shaan Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 18.Okt.2022
Land: Sverige
Status: Offline
Point: 29
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér shaan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Aug.2024 kl. 11:08
Tusind tak for en fin gennemgang!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk