Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
roma46
Sølv bruger
Medlem: 29.Mar.2011
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 161
|
Emne: Finde foto Sendt: 04.Mar.2014 kl. 11:38 |
Hjælp til formel eller VBA kode der kan
undersøge et
foto findes i en mappe, se oploadet fil.
|
|
|
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
Medlem: 03.Feb.2010
Point: 10330
|
Sendt: 04.Mar.2014 kl. 12:22 |
Hej roma46
Jeg har lavet en lille stump VBA som kan hjælpe dig.
Til information har jeg lagt en UDF ind i dit ark, som bruges således.
Funktionen kaldes som en formel, dvs. at du skriver navnet på funktionen i formellinjen øverst i Excel
Formlen ser således ud
=FindFil(Sti;Filnavn;Filtype) |
Sti = Placering af filen
Filnavn = Navnet på filen Filtype = Typen af fil (F.eks. jpg)
Funktionen returnerer hhv. Ja eller nej for om filen eksisterer.
Kopier nedenstående ind i et modul.
Function FindFil(Sti As String, FilNavn As String, FilType As String) Application.Volatile Dim WB As Workbook If Len(FilNavn) = 0 Or Len(Sti) = 0 Or Len(FilType) = 0 Then Exit Function
If Len(Dir(Sti & Application.PathSeparator & FilNavn & "." & FilType)) = 0 Then FindFil = "Nej" Else FindFil = "Ja" End If End Function
//Allan
|
|
roma46
Sølv bruger
|
Sendt: 04.Mar.2014 kl. 12:42 |
Hej Allan, du er jo en ren troldmand, virker perfekt. 1000 tak. Er du rar og forklare nærmere om UDF, hvor og hvordan det lagt ind i arket?
|
|
roma46
Sølv bruger
|
Sendt: 04.Mar.2014 kl. 13:09 |
Hej igen, så faldt 10 øren, forklaring ikke nødvendig. Tak endnu en gang
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5470
|
Sendt: 05.Mar.2014 kl. 08:49 |
LOL - han stillede det selv samme spørgsmål på 'Eksperten' og fik selv samme svar - en makro, der kunne gøre det - men, der lukkede han spørgsmålet fordi han ikke kunne finde ud af det :-)
Man undres nogen gange...
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 05.Mar.2014 kl. 19:28 |
EXCELGAARD skrev:
LOL - han stillede det selv samme spørgsmål på 'Eksperten' og fik selv samme svar - en makro, der kunne gøre det - men, der lukkede han spørgsmålet fordi han ikke kunne finde ud af det :-) Man undres nogen gange...
|
Nu har jeg ikke læst tråden på 'Eksperten', men med den rette hjælp + en forklaring som matcher modtageren kommer man langt. Ikke alle er eksperter.
//Allan
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 05.Mar.2014 kl. 20:22 |
Ja, måske, men jeg synes nu, at Kabbak, der forsøgte at hjælpe ham, var pænt tålmodig, og endda gav ham hele VBA koden, men filmen knækkede nok da han uploadede regnearket, og bad Kabbak om ikke han ville lave det hele for ham..
...men, det valgte du så at gøre i stedet, og dermed har Roma46/Boro23 ikke lært en skid, men blot fået andre til at lave det for ham, som han forsøgte på Eksperten også.
Typisk - Kig selv bruger listen til dette forum igennem, og se, hvor mange der blot lige har meldt sig ind for at narre andre til at lave tingene for dem, og så ser vi dem aldrig mere - der burde være en regel om, at hvis man ikke har været aktiv på forummet i 1 år, så bliver man automatisk slettet...
Anyway, i det her tilfælde var det ikke et spørgsmål om at give brugeren den rette hjælp, som han allerede fik på Eksperten - men, et spørgsmål om, at han 'lige uploadede regnearket', og så kunne en anden lave det hele for ham...
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
|
kbno
Guld bruger
Medlem: 07.Feb.2011
Point: 500
|
Sendt: 05.Mar.2014 kl. 22:09 |
Vil da lige komme med et lille input, selvom jeg ved det ikke har noget med overskriften at gøre. Jeg har også i starten fået lavet lidt vba (tak Allan) men har da lært en del ved at sidde og rode med koden efterfølgende. Så bare fordi man ikke lærer noget lige nu - kan det dog stadig være en stor hjælp fremadrettet.
|
Hygge - Kim Excel 365 DK user
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 05.Mar.2014 kl. 22:26 |
Tak for dit indspark Kim. Jeg vil forsvare min måde at hjælpe på, med at andre (via f.eks. søgemaskiner eller direkte besøg) kan finde svar på spørgsmål uden selv at stille spørgsmålene, samt at kunne åbne et uploaded regneark og hurtigt prøve metoden for at se om det egentlig var det rigtige man fandt. Jeg håber og tror, (og jeg tager muligvis fejl i min lidt naive tilgang til dette emne) at brugerne vil læse og lære af det arbejde som alle jer som besvarer spørgsmål stiller til rådighed - ganske gratis i øvrigt. Excelgaard, jeg kan sagtens følge dig, men jeg vil bare rigtig gerne hjælpe folk på vej mod en løsning. Succeskriteriet for mig er et tak, det er grundlæggende derfor jeg har lavet forummet. Men det er en spændende diskussion, som jeg vil flytte til en selvstændig tråd hvis den bliver meget længere //Allan
|
|
roma46
Sølv bruger
|
Sendt: 06.Mar.2014 kl. 07:03 |
EXCELGAARD skrev:
Ja, måske, men jeg synes nu, at Kabbak, der forsøgte at hjælpe ham, var pænt tålmodig, og endda gav ham hele VBA koden, men filmen knækkede nok da han uploadede regnearket, og bad Kabbak om ikke han ville lave det hele for ham..
...men, det valgte du så at gøre i stedet, og dermed har Roma46/Boro23 ikke lært en skid, men blot fået andre til at lave det for ham, som han forsøgte på Eksperten også.
Typisk - Kig selv bruger listen til dette forum igennem, og se, hvor mange der blot lige har meldt sig ind for at narre andre til at lave tingene for dem, og så ser vi dem aldrig mere - der burde være en regel om, at hvis man ikke har været aktiv på forummet i 1 år, så bliver man automatisk slettet...
Anyway, i det her tilfælde var det ikke et spørgsmål om at give brugeren den rette hjælp, som han allerede fik på Eksperten - men, et spørgsmål om, at han 'lige uploadede regnearket', og så kunne en anden lave det hele for ham...
|
Undskyld, men hvad laver din ellers udmærkede hjemmeside på nettet? den vrimler med filer, som folk kan downloade som de lyster, unden at lære en skid af det. Hej Allan, tak for din opbakning.
|
|
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 06.Mar.2014 kl. 07:34 |
EXCELGAARD skrev:
Undskyld, men hvad laver din ellers udmærkede hjemmeside på nettet? |
Jeg tror diskutionen er ved at glide ud på et sidespor, men tak for ordene om min hjemmeside, men, hvis du kender min hjemmeside, hvorfor hentede du så ikke bare løsningen der: www.excelgaard.dk/Bib/FILFORBIND/ www.excelgaard.dk/Bib/FILFORBIND/ Og, der kan du forøvrigt osse se, hvordan du ligger tingene ind i dine egne regneark, uden at skulle have andre til at gøre, selv denne simple opgave, for dig: www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Indsaet/ www.excelgaard.dk/Bib/Makroer/Indsaet/ I bund og grund er det et spørgsmål om man lige gider selv ofre lidt tid og energi på tingene...
|
|
|
roma46
Sølv bruger
|
Sendt: 06.Mar.2014 kl. 09:24 |
EXCELGAARD skrev:
Jeg tror diskutionen er ved at glide ud på et sidespor, men tak for ordene om min hjemmeside, men, hvis du kender min hjemmeside, hvorfor hentede du så ikke bare løsningen der: |
Nogen er klogere end andre, jeg hører nok til dem, der har et meget lille kendskab til vba. Hvis jeg viste hvordan jeg skulle løse mit problem, havde jeg nok kikket på din hjemmeside. I stedet for at antyde hvor dum jeg er, kunne du jo bare smide et link fra din hjemmeside, her og på "Eksperten", så var jeg nok blevet klogere. Jeg fik i det mindste en forklaring jeg kunne forstå her på siden, trods din indblanding. Endnu en gang tak til Allan. Det var mine sidste ord i denne tråd.
|
|
Allan
Forum Admin
Forum Admin
|
Sendt: 06.Mar.2014 kl. 11:03 |
Denne tråd stritter efterhånden en anden vej end emnet tillader. Denne tråd lukkes derfor for yderligere kommentarer og jeg henviser til Forum Generelt sektionen /forum-generelt_forum4.html"/forum-generelt_forum4.html
//Allan
|
|