Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Excelbegynder
Forum Begynder
Medlem: 25.Mar.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 12
|
Emne: Sammentælling Sendt: 06.Apr.2015 kl. 09:39 |
Hej Jeg skal lave et orienteringsløb, hvor hver klasse skal lave en opgave ved forskellige poster. Ved hver post får klassen en score. Når alle klasser har været igennem, får klassen med den højeste score 12 point, nr 2 får 10 point, nr 3 får 8 point, nr 4 får 7 point osv. Jeg har lavet et regneark som samler scorerne, og kan også sortere efter højeste score. MEN jeg vil gerne kunne overføre pointene til et nyt ark. I mit eksempel skal klasse "v" have overført 12 point til arket "total". Klasse "u" skal have 10 point osv. Håber der er en venlig sjæl som kan hjælpe :) uploads/1399/test2.xlsx
|
 |
|
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Point: 5479
|
Sendt: 06.Apr.2015 kl. 20:45 |
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
 |
Inaktiv profil
Gæst
Medlem: 01.Apr.2015
Point: 0
|
Sendt: 07.Apr.2015 kl. 07:33 |
En anden mulighed er:
Navngiv post 1!A3:A12 som klasse og post 1!D3:D12 som point. Herefter kan du indtaste i total!C2 og kopiere nedad:
=INDEX(point;MATCH(A3;klasse;0)) eller
=INDEKS(point;SAMMENLIGN(A3;klasse;0)) hvis du bruger dansk Excel.
(Navngivningen er selvfølgelig ikke et krav, hvis du foretrækker at bruge almindelige cellereferencer).
Formlen vil returnere en fejlværdi når antallet af klasser er udtømt. Hvis du vil undgå denne fejlmeddelelse kan du bruge:
=IFERROR(INDEX(point;MATCH(A3;klasse;0));"")
IFERROR hedder HVIS.FEJL på dansk.
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 07.Apr.2015 kl. 09:28 |
@XOR:
Jeg er ikke helt sikker på, at det er den løsningsmodel, der efterspørges. Som jeg læser regnearket, så vil OP have et nyt faneblad/regneark for hver port ('Post 1', "Post 2', 'Post 3', o.s.v.)
Men, jeg kan jo tage fejl - lad os høre, hvad OP vender tilbage med...
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
|
 |
Excelbegynder
Forum Begynder
|
Sendt: 08.Apr.2015 kl. 20:28 |
Skal jeg opdatere det ark du har lavet EXCELGAARD? Jeg synes ikke pointene ændrer sig hvis jeg ændrer i scoren ved post1?
Jeg vil gerne have Excel til at lave en sortering, således at jeg ikke skal sortere klassernes score manuelt.
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 08.Apr.2015 kl. 22:00 |
Hvis jeg nærlæser dit første indledende spørgsmål, så synes jeg ikke det tydeligt fremgår, at du også ville have den score lavet som formel?!?
Det fremgår blot, at du vil have overført scorene til samle arket - hvilket var, hvad jeg lavede...
Men, det er muligt, at jeg måske kan finde ud af det andet osse - men, nu er jeg på vej i seng, så det må vente til jeg får tid engang i morgen...
|
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 08.Apr.2015 kl. 22:09 |
Nåh... Konen synes lige, at hun ville smøre madpakke inden sengetid - så kunne jeg da ligeså godt lave det: uploads/732/Orienteringslob.XLSx
Go' nat
|
|
 |
Excelbegynder
Forum Begynder
|
Sendt: 11.Apr.2015 kl. 11:49 |
Det er lige præcis sådan det skulle være :) Imponerende. Så må jeg øve mig på at udtrykke mig klart fra starten af :) Nu
har jeg indsat alle 10 poster. Jeg har kunnet kopiere din formel
"=VÆLG", men jeg kan ikke kopiere din formel for at tildele den enkelte
klasse point, som du så elegant gør det i arket "total". Jeg indsætter
filen og håber du vil sætte det ind i arket "Pointscore"? Systemet
er at jeg taster klassens score ind i arket "Overblik". Scoren flyttes
ud i 10 forskellige ark, hvor den beregner hvem som skal have 12, 10, 8
osv. Disse værdier tildeles hver klasse i arket "Pointscore" uploads/1399/test_oløb.xlsx
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 12.Apr.2015 kl. 08:58 |
|
|
 |
Excelbegynder
Forum Begynder
|
Sendt: 12.Apr.2015 kl. 11:23 |
Ikke helt. Det skal være pointene fra 12-1 som bliver ført over i arket "Pointscore"
|
 |
Excelbegynder
Forum Begynder
|
Sendt: 12.Apr.2015 kl. 17:07 |
Jeg fik selv rettet det til. Tak for kæmpe hjælp uploads/1399/Pointtavle.xlsm
|
 |
EXCELGAARD
Platin bruger
|
Sendt: 12.Apr.2015 kl. 17:58 |
Ja, sådan kunne man selvfølgelig osse gøre  Godt, du fik det til at virke, og velbekomme...
|
|
 |