Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketLegegrupper

 Besvar Besvar
Forfatter
mogr76 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 07.Nov.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Emne: Legegrupper
    Sendt: 08.Nov.2017 kl. 23:25
Hejsa
Søger hjælp til at knække en nød, som jeg ganske enkelt ikke selv er i stand til.

Jeg ønsker at kunne danne legegrupper i min datters klasse ud fra klasselisten, men visse krav/kriterier skal kunne opfyldes. Jeg har lavet et ark med Data og et ark med Grupper. Det er bare et tænkt eksempel på hvordan det kunne se ud. Den er uploaded herunder.

Jeg har forsøgt at beskrive betingelser/kriterier på arket Data. Jeg er meget modtagelig for kritik eller alternative forslag. I det hele taget byder jeg jo ikke selv ind med ret meget Cry

Løsningen må meget gerne være som VBA.

Med venlig hilsen
Morten

Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16.Nov.2017 kl. 01:11
Hej

Jeg tror ikke det er muligt at lave nogle formler eller makroer der kan lave dine skemaer automatisk.

Det skal nok løses som et puslespil.

Jeg har leget lidt med puslespillet, og vedlægger et link.



Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
mogr76 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 07.Nov.2017
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Nov.2017 kl. 19:03
Hej Mads

Tusind tak for dit bidrag. Det var et godt forslag. Jeg beklager min sene respons. Jeg har været meget optaget af arbejde i disse dage.

Jeg er nysgerrig efter at få besvaret enkelte spørgsmål:
  1. Har du manuelt og tilfældigt sat grupperne sammen, gruppe for gruppe, dag for dag?
  2. Drengekombinationerne i kolonne W/X er det også random? 
I dine kolonner Y-AB, kan man vel også med fordel benytte en TÆL.HVIS, til at få sat de sidste drenge på i grupperne med 3 og 4 fire? Så vil man undervejs kunne følge at de bliver valgt til hver dag.

Hilsen
Morten
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Nov.2017 kl. 21:29
Hej mogr76

Jeg har manuelt sammensat grupperne på de enkelte dage, men ud fra de kombinationer der er opstillet i kolonnerne L:M for piger og kolonnerne U:V for drengene. Det er de kombinationer der er mulige når 2 personer kun må være i gruppe sammen 1 gang.
Når jeg sammensatte grupper for en dag , valgte jeg at begynde med den gruppe der skal indeholde indholde mindst 2 drenge-par, og derefter vælge 1 drenge-par, for til sidst at indsætte de manglende drenge.  Drengene kan sikkert sammensættes på mange andre måder, idet der er mange flere par-kombinationer end der er anvendt. Jeg farvede de kombinationer jeg brugte. forskellige farver til hver gruppe.

Hvis du starter med et ark hvor alle grupper på de 5 dage er tomme, så vil kolonnerne J og S (som jo viser antallet af gange 1 person er valgt) vise 0 (nul).  

Prøv at slette en eller flere personer, på en dag, og se hvad der sker.

Jeg mener alle dine ønsker er opfyldt


Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk