Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketAutomatisk sortering af liste

 Besvar Besvar
Forfatter
Amiga Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 17.Jun.2018
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Automatisk sortering af liste
    Sendt: 17.Jun.2018 kl. 12:09
Hej herinde

Beklager hvis jeg har valgt den forkerte tråd, men er ny herinde, og ved ikke hvor mit "problem" hører hjemme.

Sammen med nogle kammerater har jeg en lille vm odds konkurrence hvor man skal gætte resultaterne af kampene, og får derefter point ud fra udfaldene.

Disse point har jeg importeret i ark nummer to og sat op i en såkaldt rangliste/tabel. Jeg kan sortere denne liste vha Data > Filtrer og dernæst "Sorter efter Største værdi". Det er fint nok, men vil gerne have at listen bliver opdateret automatisk for hver gang der ændres i stillingen, fremfor at man manuelt skal vælge sorter. Så det store spørgsmål er så hvordan gør jeg det?

De videoer jeg har fundet på youtube og lign. laver en kopi af min liste og sorterer derefter, hvilket jeg ikke er interesseret i.
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18.Jun.2018 kl. 11:22
Hejsa

Så vidt jeg ved, kan du kun opnå den ønskede automatiske opdatering ved hjælp af en makro, der "trigges" af en given handling, f.eks. at du aktiverer arket med tabellen, eller at du foretager ændringer i en celle i arket.

Hvis du ikke tidligere har arbejdet med makroer og VBE (Visual Basic Editor), giver nedenstående nok ikke så meget hjælp eller mening, men så kan du da se hvordan, det ser ud:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

    Me.Sort.SortFields.Clear
    Me.Sort.SortFields.Add Key:=Me.Range("A2:A20"), _
        SortOn:=xlSortOnValues, Order:=xlAscending, DataOption:=xlSortNormal
    With Me.Sort
        .SetRange Me.Range("A1:C20")
        .Header = xlYes
        .MatchCase = False
        .Orientation = xlTopToBottom
        .SortMethod = xlPinYin
        .Apply
    End With

End Sub

Dette virker på en tabel, der ligger i området A1:C20, og hvor sorteringen foretages på kolonne A.


Mvh Max
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk