Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBrug af SAMMENKÆDE til at danne formel

 Besvar Besvar
Forfatter
PPPP Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 05.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Brug af SAMMENKÆDE til at danne formel
    Sendt: 29.Apr.2019 kl. 09:41
Jeg anvender en formel med SLÅ.OP funktionen, hvor antallet af værdier ændrer sig, hver gang der indlægges nye data. Her er et eksempel, hvor der laves opslag i 4627 rækker:
SLÅ.OP(E4;C$2:C$4627;B$2:B$4627)
Manuel kan jeg så erstatte de 4627 med et nyt tal, når der nye data indlægges.
 
Formlen sammenkæde kan danne den viste formel, hvor AJ$1 = 4627, som automatisk opdateres, når nye data indlægges:
SAMMENKÆDE("SLÅ.OP(E4;C$2:C$";AJ$1;";B$2:B$";AJ$1;")")
 
Min udfordring er så, at få Excel til at forstå, at det er en formel og ikke bare en tekst.
 
 
 
 
 
Til top



Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Apr.2019 kl. 13:25
Uden, at have set dit regneark, men kan du ikke bare ændre din formel til:
= SLÅ.OP(E4;C:C;B:B)
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Apr.2019 kl. 11:24
Det nemmeste er at vælge området B2:C4627 og så oprette en tabel. Tabellen vil automatisk udvide sig når du indsætter nye data umiddelbart efter sidst udfyldte række,

Det du er inde på lader sig gøre med INDIREKTE-funktionen (ikke SAMMENKÆDNING), men tabel-løsningen er langt at foretrække.

Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Accepteret svar Accepteret svar
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Apr.2019 kl. 13:25
Uden, at have set dit regneark, men kan du ikke bare ændre din formel til:
= SLÅ.OP(E4;C:C;B:B)
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Apr.2019 kl. 17:30
Hej

HAr du husket  = lighedtegnet ført i formlen. Du viser det ikke i dit indlæg.
Til top
PPPP Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 05.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Apr.2019 kl. 07:54
Ja, løsningen virker. SLÅ.OP funktionen er åbenbart ligeglad med antallet af elementer.
Løsningen er dejlig enkel, så mange tak.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Apr.2019 kl. 11:03
FYI:

Man kan altid angive hele kolonner (og, rækker), hvis man har et dynamisk område.

Moderne udgaver at Excel vil IKKE løbe samtlige rækker/kolonner i gennem, men automatisk stoppe af sig selv, når funktionen "rammer" 'UsedRange' grænserne.

Så, i gamle dage, var det måske en synd, at benytte fulde kolonne/række adresser, men i vore dage er det faktisk anbefalelsesværdig, da man opnår langt større fleksibilitet og fejlsikring.

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Apr.2019 kl. 13:07
@EXCELGAARD

Har du insiderviden der dokumenterer, at "fulde kolonner/rækker referencer" er anbefalelsesværdig, også hvad angår matrixformler, herunder SUMPRODUKT. Eller ser du helt bort fra matrixformler - jeg er klar over, at du ikke bryder dig om dem (måske mildt sagt), men det er der dog mange andre, der gør. Følgende to artikler (Microsoft artiklen cirka tre sider nede, afsnittet "Alternatively, use whole column and row references") synes ikke at støtte dit udsagn. Jeg er klar over, at ingen af artiklerne er spritnye - derfor også mit indledende spørgsmål.



Den nyeste artikel jeg kan finde om emnet nævner ikke noget om matrixformler i afsnittet Full column references:


Medmindre du kan overbevise mig om, at fulde kolonner/rækker referencer generelt er anbefalelsesværdig, vil jeg indtil videre fortsætte med at advare mod brug af dem i forbindelse med matrixformler. 
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2019 kl. 08:57
Jeg har intet imod matrix formler - de er ganske smarte - men, som essens af dit indlæg også giver udtryk for, så er de nogle tidsrøvere, der tager lang tid, at beregne, så man skal helst ikke have for mange af dem...

...og, dermed har du ganske ret: Ved matrix formler skal man absolut undgå fuld kolonne reference (og, også ved SUMPRODUKT)

Men, dette er umiddelbart også de to eneste.

Det som i virkeligheden koster tid, er, hvor kompleks dit 'Used Range' er, og ikke så meget, hvor stort det er.

Så, bliv du bare ved med at advare mod fuld kolonne/række reference i matrix og SUMPRODUKT formel - det er ganske korrekt og det advarer jeg selv i mod Thumbs Up
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Maj.2019 kl. 09:25
Tak for svar.

Du skriver: Men, dette er umiddelbart også de to eneste.

Nu kan matrixformler jo bruges i forbindelse med mange (de fleste) af Excels funktioner, så det er nok mere end to.

I øvrigt glæder jeg mig meget til Excels helt nye begreb "Dynamic Arrays" der vil komme i Office 365 i løbet af kort tid. Herefter vil det ikke længere være nødvendigt at bruge den specielle indtastningsform med Ctrl SHift Enter (som mange finder besværlig) plus at der kommer en masse andre spændende ting. Der er virkelig noget epokegørende på vej. Jeg er med i noget der hedder Office Insider program og har derigennem fået mulighed for at afprøve alt det nye, herunder en række nye, fantastiske funktioner. Jeg siger bare - glæd jer! 






Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5417
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02.Maj.2019 kl. 09:42
Yep - som Microsoft MVP får jeg adgang til at afprøve de nyeste ting først, og jeg kan kun sige som Hans: Glæd jer Geek


Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk