Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketBeregning med komplekse tal i Excel

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Nielsen Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Nov.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning med komplekse tal i Excel
    Sendt: 26.Nov.2019 kl. 11:43
Hej Forum

Jeg sidder og nørder lidt med komplekse tal og er støt på et lille problem som jeg håber at i dygtige folk her på forummet kan hjælpe med.

Jeg uploader lige mit regneark som også kort beskriver mit problem.

Jeg skal ligge nogle impedanser sammen komplekst med vinkler, men mit result afviger en del fra det jeg har beregnet i wordmat.

Måske jeg har misforstået konceptet med komplekse tal i excel, og hvis det er tilfældet håber jeg at forummet her kan guide mig på rette vej.

Er ikke nybegynder i excel, men dog er det begrænset hvad jeg har arbejdet med af komplekse tal.

På forhånd tak

Jan Nielsen

Til top



Til top
nsv Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Dec.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Dec.2019 kl. 11:53
Du har blandet addition sammen med multiplikation.
Det er rigtigt, at du kan gange to komplekse tal ved at gange længden af vektorerne og adderer vinklerne, men hvis du vil addere komplekse tal, skal du have dem på rektangulær form. 
Den får du ved:
realdel = z * cos(phi)
imaginær del = z * sin(phi)
og husk at vinklerne skal være i radian. Du bruger tilsyneladende grader, så formlen bliver snarere
realdel = z * cos(phi*pi/180)
imaginær del = z * sin(phi*pi/180)
Jeg checkede dine tal og kom frem til det samme som dine Wordmat resultater.

Excel skriver resultatet af komplekse beregninger ud med samtlige betydende cifre, hvilket gør det ret uoverskueligt. Jeg har i celle D30 tilføjet en metode til at reducere, men den er lidt klodset.
Det er ikke nødvendigt at føje ;"i" til de kompleks formler, da det default.
Pas på med at merge celler, det giver altid bøvl. Brug hellere 'center across selection' under format og horizontal alignment.
Til top
nsv Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 15.Dec.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 102
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22.Dec.2019 kl. 12:07
Nå, det ser ud til, at man fornuftigvis ikke kan uploade .xlxm filer, så det var derfor, jeg ikke kunne få det til at virke.

Hvordan sletter man en fil fra ens uploadede folder?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk