Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketHVIS kolonne=kolonne

 Besvar Besvar
Forfatter
Kristian W. Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 28.Nov.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: HVIS kolonne=kolonne
    Sendt: 07.Jan.2020 kl. 13:18
Hej alle sammen

Jeg har et skema hvor jeg gerne vil have en celle til at afhænge af nogle kolenner. 

Jeg havde håbet på at jeg kunne gøre det enkelt og skrive flg
=HVIS(B:B=1;G:G;"")

Resultatet jeg gerne vil komme frem til at er hver gang der står 1 i kolonne B skal den komme med hvad der står i kolonne G. 

Som "Peter;Hans;Lars" 

PT: kommer jeg frem til resultat ved =HVIS(B6=1;G6;"")&HVIS(B7+1;G7;"") men når der er 300+ linier og jeg gerne vil have det mere fleksibelt er dette ikke en god løsning. 

Håber at spørgsmålet giver mening :)  
Til top



Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07.Jan.2020 kl. 14:19
Hej

Indsæt formlen:
 =HVIS(B6=1;G6;"") i den celle hvor du vil have resultatet, for eksempel i F6. Kopierer derefter formlen ned gennem kolonne F.  Kopier det antal linjer du HAR BEHOV FOR. 
Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2020 kl. 23:48
Hej,

Det sjove er, at din første indskydelse virker perfekt i det nye "Dynamic Array aware" excel, som er på vej til at blive rullet ud til Office365 abonnenterne. I nedenstående screenshot har jeg blot indtastet din formel i celle A1 og trykket enter :-)


Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2020 kl. 11:09
Jeg har adgang til Dynamic Arrays og din formel =HVIS(B:B=1;G:G;"") virker fint for mig (godt nok i en engelsk sprogversion).

Men måske er det noget helt andet du mener?

Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2020 kl. 11:49
Hans K,
Præcis! Der var det jeg håbede at vise med mit screenshot.
Min pointe er blot, at det er super interessant at Kristian W's  intuitive tilgang til problemet ikke virker i "gamle" Excel (hvor Mads32's løsning er spot on), men derimod er fuldt i tråd med den nye måde at tænke på med dynamic arrays. Det  er for mig endnu et eksempel på hvor fantastisk dynamic arrays er. 
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2020 kl. 12:58
@Spilloperator

Jeg er ikke med på, hvad du mener.
Hvis du i gammel Excel (uden Dynamic Arrays) indtaster =IF(B:B=1;G:G;"") så viser Excel det samme som vist i dit screenshot (skyldes det der på engelsk hedder Implicit Intersection).
Til top
SpillOperator Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger
Avatar

Medlem: 30.Maj.2019
Status: Offline
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2020 kl. 14:10
@Hans K, I så fald beklager jeg dybt. Tillod mig at antage, at siden den oprindelige spørger ikke kunne få formlen til at virke, og Mads32 kom med en velkendt løsning uden brug af implicit intersection, så var det et godt eksempel på dynamic arrays fordele. Det er er år siden jeg selv fik adgang til dynamic arrays, så jeg er nok ved at glemme the old ways ;-)
Min fejl! Undskylder hvis min begejstring løb af med mig, og jeg har spildt nogens tid. Det var ikke min mening at lege ekspert.
Rigtig god søndag:-)
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1410
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26.Jan.2020 kl. 15:15
Du har ikke spildt min tid i hvert fald, så ingen grund til undskyldning der - jeg var bare i tvivl om, hvad du mente. Har selv haft Dynamic Arrays stort set siden de blev tilgængelige for Insiders. I øvrigt så deler jeg din begejstring for DA og venter bare på, at andre forhåbentlig bliver lige så begejstrede.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk