Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketIndtastning uden dubletter og efter en liste.

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31.Dec.2020 kl. 17:40
Nej for pokker, det virker stadigvæk ikke.
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Jan.2021 kl. 07:10
Her er så Nytårsgave_2 (fingers crossed).

Jeg tror det virker nu, men er ikke skråsikker, så test venligst grundigt. Jeg har lavet en ny forklaring, baseret på den let ændrede formel. 




Til top
HSoegaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Dec.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jan.2021 kl. 10:07
Hej Mads og Hans... GODT NYTÅR !Smile

Har lige været væk et par dage iforb. med nytåret... Så undskyld tavsheden.

Kan se I begge har arbejdet hårdt... Var ikke klar over at det kunne være en "hård nød" at knække. 
Endnu en gang... Min dybeste respekt til Jer begge for at gå så dedikeret til opgaven. Det er virkelig en kæmpe hjælp.

Mads... Har lige testet lidt med din testversion_3 og den tjekker fint at der ikke forekommer dubletter og man kan skrive i alle kolonner. MEN,- arket accepterer stadig at man skriver et nummer som IKKE står på listen med de 20 godkendte numre.

Prøv f.eks at skrive et opdigtet nummer som 7GY42 i uge 1 et sted... Det burde udløse en FALSK, da nummeret ikke står på listen med godkendte.

Men udover det, så virker resten som det skal..og det er en god feature at man lige kan skjule kontrolkolonnerne. 

Nu går jeg lige i gang med at teste Hans' sidste forslag igennem og så skriver jeg lidt længere nede i tråden...

Til top
HSoegaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Dec.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jan.2021 kl. 11:23
Hej igen...

Så fik jeg lige kigget på dit sidste forslag Hans....

Det ser ud til at virke præcis som det skal, men der kontrolleres KUN for dubletter NEDAD i hver kolonne.

Prøv at skrive 1GL87 i C2 i uge 1 kolonnen.... og skriv så 1GL87 i f.eks C17.. Det afvises helt korrekt.

Prøv nu at gøre det omvendt... Altså først 1GL87 i C17.... og så 1GL87 i C2. Det kan godt lade sig gøre. Her burde den også afvise, da nummeret jo allerede står nede i C17. Men C2 kontrollerer jo ikke hele kolonnen og finder dermed ikke en dublet.

Kan det lade sig gøre at ændre (range:criteria) så den kontrollerer hele kolonnen fra række 2 til række 30 ?
Den skal jo så returnere med en SAND hvis cellerne mellem 2 og 30 er:  
1. På listenBiler
2. Er tom 

Meget fint at du har fjernet de grå (skille)rækker... de var faktisk kun i vejen,- kan jeg se nu.
Da du fjernede de 2 grå rækker, røg der i "kampens hede" også 2 biler af listen,- som jeg har tilføjet igen Wink
Undrede mig over at der i din forklaring stod at 8HA72 ikke stod på listen,- men det gør den nu igen.

Det er altså tæt på at være i mål...og uanset..så er jeg som tidligere nævnt fuld af respekt for det arbejde der er ydet.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jan.2021 kl. 11:38
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med:

Da du fjernede de 2 grå rækker, røg der i "kampens hede" også 2 biler af listen ....
-----

Det andet skulle være ordnet nu.

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jan.2021 kl. 12:22
Jeg ved nu hvad du mente!

Heri er Biler rettet til:

Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03.Jan.2021 kl. 14:42
Hej

Jeg har lavet en datavalidering på alle kolonner, hvor du kan indtaste bilnumre, så nu kan du kun indtaste de numre der er anført i cellerne DE3:DE22



m v h mads32
Til top
HSoegaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Dec.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2021 kl. 10:02
Hej Mads og Hans...

Lad os starte med din version Hans:

Den er som den skal være... og virker rigtig fint.  Kontrollerer nu hele kolonnen (ugen) for dubletter og tillader ikke fejltastninger. 
Den kommer jeg og et par af mine kollegaer til at bruge dagligt fremover...  TAK !!! 

Mads din sidste version er også rigtig fin, men der er noget med den liste (biler) som gør at
valideringen afviser at man taster noget i cellerne overhovedet.
Prøv at taste et tilfældigt nummer et sted... den afviser alle indtastninger som fejl.  Den tjekker dog stadig for dubletter selvom den afviser indtastningen.
Tænker det måske ligger i det liste opslaget... Umiddelbart synes jeg det ser rigtigt ud, men jeg er jo også blot en amatør i Jeres selskab.. Wink

Jeg kommer til at bruge Hans' version, men jeg vil gerne have din ind og bruge den i forbindelse med en anden ide jeg har fået undervejs. Der tror jeg at jeg kan bruge din opslags funktion til lidt mere automatisering.
Skal nok vende tilbage når jeg har tænkt det lidt bedre igennem... (forsøger at undgå at prale her)

Jeg vil dog endnu en gang udtrykke min ærlige respekt for det arbejde der er lagt i begge versioner. Og takke for Jeres engagement og løsnings orienterede tilgang til projektet.  

I får et virtuelt skulderklap herfra....

Tak VH Soegaard
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2021 kl. 11:37
hej

Jeg mente at jeg havde sendt dig et nyt forslag, men kan ikke se det i tråden.

Jeg har lavet en revision der også tager hensyn til tomme celler.

Du får ingen markering for falsk, men cellen vises blot som tom.




m v h mads32

Til top
HSoegaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Dec.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2021 kl. 15:27
Hej Mads....

Det er det samme som før... Jeg kan ikke indtaste noget i nogen af cellerne i hele arket.
Kan det have noget at gøre med min og din excel version....?  Jeg bruger stadig Excel 2007..  :-(
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Jan.2021 kl. 17:29
Hej HSøegård

Jeg har set på problemet. Det var ikke de rigtige celler jeg havde brugt til valideringen.

Jeg har tilføjet endnu et facet.
Hvis du kommer til at indtaste et allerede intastet bil-nummer, bliver cellen med uge-nummer farvet rød.
Du behøver derfor kun at åbne kontrolkolonnerne når ugenummeret vises rødt. Dette gælder for ugenumre i række 2 og række 36.

Jeg håber jeg har fået lavet de nødvendige rettelser, eller ved tilbage

God fornøjelse.


m v h mads32




Til top
HSoegaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 28.Dec.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 11
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jan.2021 kl. 13:58
Hej Mads 

Nu kører det rigtigt.... og dit ark har den fordel at man ikke kan kopiere mellem cellerne.

Fungerer rigtigt fint nu.  Så en kæmpe "thumbs up" herfra... Godt kæmpet !  :-)

Tak for hjælpen... den er værdsat !!!

Jeg vender frygteligt tilbage... jeg har nemlig fået en ide, men nu vil jeg først prøve om jeg selv kan løse den uden at skulle sætte både dig og Hans i arbejde igen... ;-)

Smile
Til top
Mads32 Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 26.Feb.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1317
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jan.2021 kl. 15:21
Hej

Huske at acceptere løsning. for at lukketråden.

m v h mads32

ikon til at "Accepter løsning" findes i øverste venstre hjørne af skærmen
Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk