Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketFormel sortering

 Besvar Besvar
Forfatter
minivag Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 06.Maj.2022
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Formel sortering
    Sendt: 06.Maj.2022 kl. 12:59
Kan ikke gennemskue dette?
 
Jeg har 2 områder med de samme 10 navne. Men sorteret forskelligt.

Jeg har brug for at få dem vist i et område hvor hvert navn kun går igen 1 gang og sorteret på en speciel måde. De skal vises som De 2 første i kol 1, derefter de 2 "første" i kol. 2 Som ikke er brugt fra kol. 1. Så kommer nr. 3 og 4 i kol. 1 som Ikke er brugt endnu fra kol 2. osv.
 
Kol 1 Kol 2 Resultat
1 Ole Ole Ole
2 Finn Olav Finn
3 Peter Peter Olav
4 Steen Finn Peter
5 Torsten Steen Steen
6 Per Torsten Torsten
7 Steffen Torben Torben
8 Torben Per Per
9 Jesper Steffen Steffen
10 Olav Jesper Jesper


Altså skiftevis 2 fra kol. 1 og 2 fra kol. 2. Men ingen genganger.
Til top



Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06.Maj.2022 kl. 14:30
Hej
Jeg har ikke en helt automatisk måde at gøre det på. Men hvis du opretter et nyt område med én kolonne hvor du i den øverste celle henter navnet fra A1 (Ole), i cellen nedenunder henter du navnet fra A2 (Finn), herunder B1 (Ole), B2 (Olav), A3 (Peter) osv.

For at få mulighed for at flytte rundt på navnene i kolonne 1 og 2, skal du kopierer navnene fra det nye område (hvor navnene står i én kolonne), og indsætte dem et andet sted med funktionen "Indsæt som værdier" (CTRL+V+G ENTER). Markerer området hvor du har indsat værdierne og fjerner dubletter, med funktionen "Fjern dubletter" under "Data". Nu har du dit resultat stå. Bortset fra at jeg vil mene resultatet skal være:
Resultat
Ole
Finn
Olav
Peter
Steen
Torsten
Per
Steffen
Torben
Jesper

Du kan evt. oprette en lille makro til at kopier, indsætte som værdier og fjerne dubletter.
God weekend
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk