Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketSlå konvertering til Videnskabelige værdier FRA

 Besvar Besvar
Forfatter
AndersBak Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 22.Jun.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1
Direkte link til dette indlæg Emne: Slå konvertering til Videnskabelige værdier FRA
    Sendt: 22.Jun.2022 kl. 14:39

Jeg har et excel ark (.csv), som skal maskin indlæses i Azure.

I arket har jeg en kolonne med tal der har 15 karakterer og når jeg gemmer/lukker arket, konverteres de til Videnskabelige værdier.

Uanset hvor meget og hvordan jeg formaterer som standard, tekst eller tal, bliver det ved med at ske. 

Jeg syntes efterhånden jeg har prøvet alle de løsninger jeg har googlet mig frem til, men lige lidt hjælper det.

Nogen ideer derude?

MVH
Anders

Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 567
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Jun.2022 kl. 13:52
Hej Anders

Jeg tror, det skyldes, at csv-filer ikke som sådan er Excel-filer (de er "flade tekstfiler"), og derfor gemmes talformateringen ikke, når du gemmer som csv fra Excel. csv-filer kan dog åbnes med Excel, og når man gør det, anvender Excel standardformateringen.

Jeg har lige foretaget en hurtig test, hvor jeg i Excel skriver tallet 123456789012345 (15 cifre), som jeg formaterer som tal og gemmer i en csv-fil. Når jeg efterfølgende åbner csv-filen med Notepad, står tallet rigtigt (dvs. også 15 cifre / uden videnskabelig notation), men hvis jeg åbner filen igen i Excel, står der 1,23457E+14 (standardformatering), som jeg så igen kan formatere til tal-visning og få det vist rigtigt i Excel.

Når jeg selv arbejder med csv-filer, der skal indlæses i andre systemer, anvender jeg så vidt det er muligt ikke Excel til redigering, fordi Excel f.eks. også fjerner foranstillede nuller, dvs. produktnummer 00012345 i csv-filen bliver til 12345 i Excel-filen, så når man efterfølgende gemmer csv-filen i Excel, vil nullerne også mangle i csv-filen.

Håber det giver mening :-)


Mvh Max
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Jul.2022 kl. 14:45
Hej Max og Anders
Jeg er helt enig med Max i, at når du arbejder med en .csv fil gemmes formatet fra Excel ikke. Enten må du arbejde i Excel og gemme i en ekstra .csv fil eller gære som Max.
Excel kan nu godt formaterer tal så de altid er et bestemt antal cifre. Hvis du opretter et brugerdefineret format hvor du sætter 10 * 0 ind, vil alle tal være formateret med 10 cifre. Excel sætter selv 0 ind hvis tallet er mindre end 10 cifre.

God sommer
Jørgen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk