Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketKategoriser del af tekst

 Besvar Besvar
Forfatter
Janr123 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 01.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Emne: Kategoriser del af tekst
    Sendt: 01.Jul.2022 kl. 16:16
Hej

I forlængelse af at det er blevet dyrt at eksistere, har vi eksporteret en udskrift fra vores bank som indeholder kontobevægelserne 12 måneder baglæns, disse data har vi puttet i en pivot tabel så vi kan se hvad eller rettere hvor vi bruger pengene.

Det giver mig dog lige lidt udfordringer, fordi man kan til og fravælge i pivot tabellen, men at sidde og udvælge hver post er et stort arbejde, derfor ville vi gerne kunne kategorisere ud fra den tekst der står på udskriftet.

Hvis forestiller os at vi har handlet i Kvickly, Netto, ALDI, Rema1000, Lidl altså mange forskellige købmænd og supermarkeder, kunne jeg forestille mig at lave en liste i kolonne D med navnene på diverse supermarkeder.

Herefter påtænker jeg at importere CSV filen fra Banken i Excel f.eks. startende i A1

Fra bankbes udskrift står der f.eks. "Dankort Kvickly syd" altså den kolonne eller det felt der søges i indeholder altså mere tekst end søgeordet der bliver læst i kolonne D
 
Nu mangler jeg så en formel der kan afprøve alle søgeordene i kolonne D med felterne i kolonne A som indeholder teksten fra banken.

Hvis vi forestiller os at feltet A7 i kolonne A indeholder teksten "Dankort ALDI Nord" vil den blive udvalgt da ALDI jo står i kolonne D, da den blive udvalgt skal den skrive 2 i kolonne B7

når det er kørt igennem har vi kategoriseret købmænd og supermarkeder som kategori "2" 
og der vil stå 2 i kolonne B ud for hver gang den møder et match.

herefter kan man jo kategorisere forbrug, el, vand, varme og hvad man ellers har lyst til og således kan pivot tabellen skabe et overblik over hvad vi bruger pengene på.

Håber opgaven er til at forstå og nogen har et bud på en formel der kan gøre det, jeg har forsøgt mig lidt og søgt en del på nettet, men synes ikke at lykkes.

Hvis der allerede findes en god løsning på opgaven kunne jeg også være interesseret i det.

Mvh
Jan R

Til top



Til top
Janr123 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 01.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Jul.2022 kl. 17:34
Jeg har forsøget med følgende formel:

=HVIS(ER.TAL(SØG(F2;B2));"2";"")

Den virker så langt at den søger i F2 og returnerer 2 hvis der er match med B2

men jeg kan ikke få den til at søge i et område hvor der står flere forskellige navne (kolonne H) og returnere 2 hvis et af felterne indeholder et match



Redigeret af Janr123 - 01.Jul.2022 kl. 17:41
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Jul.2022 kl. 18:02
Til top
Janr123 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 01.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01.Jul.2022 kl. 18:42
Ja Tak Hans

Det virker efter hensigten, så nu må jeg lige studere det du har lavet lidt så jeg forstår hvad det er der sker.


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk