Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketLave en formel ud fra tekststege i andre celler

 Besvar Besvar
Forfatter
dani2150 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Lave en formel ud fra tekststege i andre celler
    Sendt: 08.Jul.2022 kl. 13:53
Hej Excelnørder

Jeg sidder med et projekt hvor jeg vil samle data fra forskellige ark (5 for at være præcis). Alle ark er ens opbygget, derfor skal jeg bruge data fra det samme ark i de forskellige dokumenter. 

Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at lave en formel ud fra en liste med dokumentnavne, en med ark navnet og så en med den celle jeg skal bruge på det specifikke ark?

Sådan formlen kommer til at hedde =[dokumentnavn.xlsm]Arknavn!G38 

Dokumentnavnet vælger jeg bare fra et ark jeg har kaldt data, Arknavnet som dropdown liste og cellereferencen har jeg også i felt for sig selv 

Så er planen egentlig at jeg ville lave en makro for de 11 jeg skal hente data på den første dag og så trække den de 7 uger frem en periode er. Ved at have dropdown og henvise til en celle i makroen håber jeg blot at kunne vælge denne og så køre makroen igen.

Jeg har forsøgt med & funktionen, men den laver det bare til tekst jo, det samme gør sammenkædning, men jeg støder sjældent på noget der er umuligt i excel. 

Håber der er nogen der har kigget på problemstillingen før (og den er til at forstå :)) der kan give et hint eller 2

Daniel

Til top



Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5481
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Jul.2022 kl. 18:57
jeg tror at du skal bruge indirekte(), INDIREKTE("'"&$P$1&"'!i11"), jeg er ikke helt i stiv i at bruge indirekte() selv men måske en ide.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
dani2150 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08.Jul.2022 kl. 19:14
Jeg var godt lige forbi den i dag, men kender den ikke. Jeg prøver lige at dykke ned i den i morgen og ser om det er løsningen

Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Jul.2022 kl. 11:05
Vær opmærksom på, at brug af INDIREKTE kræver at alle de fem filer er åbne. 
En anden mulighed er Power Query.
Til top
dani2150 Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 08.Jul.2022
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09.Jul.2022 kl. 13:45
Det kommer de ikke til at være. Det er hele ideen med funktionen at de ikke skal være åbne. Jeg kigger lige ind i Power Query senere. 

Tak for svaret
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk