Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketDatavalidering/Liste

 Besvar Besvar
Forfatter
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Emne: Datavalidering/Liste
    Sendt: 24.Aug.2022 kl. 14:37
Hejsa,

mit spm går på funktionen, hvor man laver en rulleliste. Enten via en matrix et sted eller taster direkte ind.

a) Kan man i rullelisten se f.eks. 2 kolonner (nr og navn) - eller f.eks. navn, men det er nr. der gemmes)

b) Såvidt jeg kan se, fungere det som en slags copy/paste value. Kan man få den til at virke dynamisk forstået således, at værdien i det felt man har rullemenuen i ændrer sig, hvis man ændre værdien i matrix'en

Ex.
Jeg har en rullemenu i celle C2
Værdierne i listen hentes fra E1:E5
Jeg vælger nu værdien "småkager" fra rullelisten (det er værdien f.eks. i E3) - og den vises nu i C2

Nu ændrer jeg så værdien i E3 til "Småkager, m sukker" - men i C2 står stadig "Småkager"

Kan man få den til, at ændrer sig C2 - dynamisk ?

Håber det giver mening. 
Til top



Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Aug.2022 kl. 14:38
Citat: SBB SBB skrev:

Hejsa,

mit spm går på funktionen, hvor man laver en rulleliste. Enten via en matrix et sted eller taster direkte ind.

a) Kan man i rullelisten se f.eks. 2 kolonner (nr og navn) - eller f.eks. navn, men det er nr. der gemmes)

b) Såvidt jeg kan se, fungere det som en slags copy/paste value. Kan man få den til at virke dynamisk forstået således, at værdien i det felt man har rullemenuen i ændrer sig, hvis man ændre værdien i matrix'en

Ex.
Jeg har en rullemenu i celle C2
Værdierne i listen hentes fra E1:E5
Jeg vælger nu værdien "småkager" fra rullelisten (det er værdien f.eks. i E3) - og den vises nu i C2

Nu ændrer jeg så værdien i E3 til "Småkager, m sukker" - men i C2 står stadig "Småkager"

Kan man få den til, at ændrer sig C2 - dynamisk ?

Håber det giver mening. 
Til top
Jørgen Christensen Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 31.Jul.2020
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 306
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29.Aug.2022 kl. 14:25
Hej SBB
a) Jeg opretter nogle gange en hjælpekolonne hvor jeg sammenkæder fx. varenummer med varenavn. Værdien i det beregnede felt, bruger jeg så i rullelisten. Ex =A2&" "&B2

b) Det korte svar en nej. Men der er selvfølgelig altid muligheder :-) Den mest simple er at bruge søg og erstat funktionen, hvis du ændre værdien i matrixen du henter data fra.

Venlig hilsen
Jørgen
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30.Aug.2022 kl. 09:42
Hej Jørgen,

jeg benytter mig også af modellen nævnt i a)

Tak for afklaring af b)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk