Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Beregning af tid

 Besvar Besvar
Forfatter
peppe Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 26.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Beregning af tid
    Sendt: 23.Mar.2024 kl. 14:17
Hej med alle jer skarpe Excel hjerner

Er der nogen der ved hvordan Excel beregner/angiver tid?
Jeg er med på at det er serietal / decimaltal, men her er hvor kæden falder af for mig:

hvis jeg regner tidsforskellen ud mellem 1-1-2024 kl. 0 og 1-1-2024 kl. 1, så siger Excel at forskellen er 0,0416666666642413.

hvis jeg regner tidsforskellen ud mellem 1-1-2024 kl. 1 og 1-1-2024 kl. 2, så siger Excel at forskellen er 0,0416666666715173.

Vi er langt ude i decimalerne, men ikke desto mindre så burde det I min bog resultere i nøjagtig det samme og det gør det ikke.

Er der nogen der kan svare på hvorfor der er forskel?
Med venlig hilsen

\\Peppe
Til top



Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 17:46
Til top
Guests Se dropdown
Gæst
Gæst
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 08:58
Halløj
Hvis du formaterer resultatcellen som klokkeslæt, får du det vist som 01:00:00 (1 time)

Til top
peppe Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 26.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 10:29
Tak, ja det er rigtig at visningen kan formateres.

Næsten uanset, så ser det ud til at være det rigtige tidspunkt, men Excel beregner ikke på visningen af tallet, men snarere på selve serietallet/decimaltallet og det er her det går galt.

Lidt baggrund: jeg sidder og analyserer på nogle dataudtræk (data der er eksporteret som csv og importeres til Excel). Disse udtræk indeholder måske 100.000 - 250.000 rækker og 4-5 kolonner med data. Visningen er derfor mindre vigtig.

I nogle beregninger regner jeg på tidsforskellen.
Hvis jeg eksempelvis regner med 1 døgn (1 døgn / 24 timer = 0,0...), så er Excel meget konsekvent, men hvis tidsforskellen i datasættet og beregningerne ikke er ligeså konsekvent, så er det underordnet om formatteringen til dage/tid umiddelbart viser at det er rigtigt.
Beregningerne fejler.

Jeg har dog læst mig frem til at Excel regner med 15 decimalers nøjagtighed (selvom man kan vise 30 decimaler) og i de førnævnte beregninger ser det ud til at, hvis jeg afrunder til 10 decimaler, så "passer pengene" (=afrund(tid1 - tid2;10)) - allerede ved 11 decimaler er der forskel.

Det kunne dog være, at I skarpe hjerner havde nogle andre forklaringer eller løsninger...

Med venlig hilsen

\\Peppe
Til top
Hans K. Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 04.Apr.2019
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 1427
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans K. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24.Mar.2024 kl. 17:46
Til top
peppe Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 26.Okt.2010
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 294
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peppe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Mar.2024 kl. 01:14
Det er rigtig interessant - jeg er sikker det er kilden til problemet.
… og her troede jeg Excel var (næsten) ufejlbarlig :-)
Nå, men jeg kan se at det ikke i sig selv er Excel, men mere overordnet IT problematik.
Det er givetvis blevet forbedret fra 32-bit tiden til 64-bit tiden, men ikke desto mindre interessant. 
Jeg vil nok bruge afrundigsfunktionen betydeligt mere fremover.
Tak for svaret
Med venlig hilsen

\\Peppe
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk