Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Emne lukketUnderlig opførsel ved indtastning af IP adresser

 Besvar Besvar
Forfatter
EngineerDK Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 19.Dec.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Underlig opførsel ved indtastning af IP adresser
    Sendt: 19.Dec.2012 kl. 11:05
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor Excel pludselig opfører sig anderledes ved indtastning af IP adresser?
 
Hvis man f. eks. taster 10.10.10.10 så opfører Excel sig "rigtigt" (Læs: som jeg vil have den til (tekst?))
 
Men adressen 10.100.100.100 højrestiller inputtet og hvis man går tilbage i feltet, er punktummerne væk!!
 
Jeg ved at jeg kan sætte en apostrof foran og slippe for problemet. Men det drejer sig om udtræk fra programmer og meget data som jeg dagligt skal behandle.
 
For det meste gør Excel det rigtige, så det er ikke altid jeg opdager at der lige kommer enkelte adresser "forkert"
 
Hvis jeg opdager at den fejler, så markere jeg kolonnen og formatterer som text...
 
Men hvad er forskellen???
Til top



Til top
rassten Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 26.Okt.2010
Status: Offline
Point: 694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19.Dec.2012 kl. 12:08
10.100.100.100 vil excel opfatte som et tal. Ganske vist temmelig stort men stadig som et tal.
10.10.10.10 genkender excel ikke som et tal og vil derfor være formateret anderledes.
VH rassten

Arbejde excel 2010
Privat excel 2010
Til top
EngineerDK Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 19.Dec.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20.Dec.2012 kl. 08:56
Tak for svaret, men kan du forklare hvorfor Excel opfatter det ene som et tal og det andet som tekst?
Er det - hvis man fjerner punktummerne - hvis tallet kommer over en hvis størrelse?
 
Og er det i det hele taget tekst eller "bare" data? (cellerne er fra start uden formatering)
 
I min verden er begge dele jo bare IP adresser og som sådan hverken tal eller tekst...
Til top
sorensen Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger


Medlem: 19.Okt.2012
Status: Offline
Point: 516
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Jan.2013 kl. 16:07
Fordi man i den vestlige verden skriver tal i grupper á tre cifre dvs. ti milliarder skrives 10.000.000.000 (i de lande hvor decimaltegn er komma, hvis decimaltegnet er punktum bruges 10,000,000,000)

Du kan komme om ved problemet ved at ændre decimaltegn til punktum i opsætningen
Til top
EngineerDK Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 19.Dec.2012
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2013 kl. 12:16
Du har ret! Og i virkeligheden også det rassten skriver (Som jeg bare ikke lige fangede)
 
To valide IP adresser (elleve ettaller) tastet ind som 111.111.111.11 og 11.111.111.111 opfatter excel forskelligt.
 
At ændre decimaltegn er ikke løsningen, da det giver problemer andre steder (f.eks. import af csv)
 
Hvis man på forhånd formaterer cellerne som tekst, så syntes excel at den er så venlig, at den lige stripper punkttummerne væk! Så det er heller ikke en løsning.
 
Kan man virkelig ikke slå den irriterende "feature" fra? Lige nu roder jeg med ca 760 IP adresser og det er ikke altid jeg lige fanger dem :(

 
 
Til top
excelent Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 12.Apr.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25.Jan.2013 kl. 12:57
Nu ved jeg ikke hvordan du importerer dine data, men hvis du fx. importerer
en csv fil til excel, så kan du i forløbet under Kolonnedataformat vælge Tekst
Jeg anvender Excel 2016 DK. Hvad anvender DU ? HUSK TILBAGEMELDING !!!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk