Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Dynamisk Liste

 Besvar Besvar
Forfatter
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 172
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dynamisk Liste
    Sendt: 15.Maj.2024 kl. 09:06
Hejsa,

nogen der ved om man kan lave en dynamisk opdatering af listeværdier - som jeg ser det så fungere en liste egentlige bare som en copy-paste-value funktion. 

Prøver lige, at beskrive hvad jeg har brug for:

- jeg har et excelark med f.eks. 25 faner.
- det er en fane med varebetegnelser og kostpriser
- og så en masse kalkuler.
- i kalkulerne har jeg så lister med varenavne fra varefanen.
- når jeg vælger en varer, har jeg et lopslag på varenavn, der henter kostprisen
- samme vare kan indgår i mange kalkuler.
- nu opstår problemet så hvis jeg ændre navnet på varen - f.eks. fra mælk til letmælk
- listen opdateres naturligvis når jeg nu kigger i rullelisten.
- men men men celleværdien i de enkelte kalkuler hedder stadig mælk
- og så virker lopslag ikke (da den  jo ikke kan finde mælk mere - den hedder letmælk)
- jeg skal således ind og finde alle de kalkuler hvor jeg har brugt varen mælk og ændrer den til letmælk før den kan slå prisen op.


SPM: findes der en måde hvor celleværdien i de enkelte kalkuler også ændrer sig til letmælk, når jeg ændre rullelisteværdierne i varefanen

Det er desværre en større ark - men hvis det er uforståeligt, hvad jeg mener, må jeg lige se om jeg kan lave et mere simpelt ark, der illustrerer problemstillingen.

Håber det giver mening.
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 620
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 10:55
Mig bekendt findes der ikke en indbygget funktion eller andet, som tager højde for, at man ændrer i de tilladte værdier/tekster i de lister, som danner baggrund for datavalidering med drop-down-liste i en celle.

Jeg har selv lige siddet med noget tilsvarende, og det er pænt irriterende.

Den eneste automatik, jeg kan komme på, er en makro der løber igennem diverse celler, hvor listeværdien er ændret, men det kræver jo så, at man har styr på, hvad der er ændret fra og til (f.eks. mælk til letmælk), samt alle de områder som har celler med datavalidering baseret på den liste, hvori ændringen er foretaget.

Alternativt skal du foretage dine opslag ud fra en varekode i stedet for varenavnet, men det giver så måske nogle udfordringer med at huske varekoder, der ikke nødvendigvis er egnede til at søge en specifik vare efter.

Så bottom line er, at jeg godt forstår, hvad udfordringen er, men jeg har ikke nogen hurtig eller skudsikker løsning på det.
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 172
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 11:42
Det kunne sagtens virke med koder - men umiddelbart kan jeg så ikke huske, hvordan pokker man så viser 2 kolonner i min kalkule, men sætter kol 1 (nr) som opslagsværdi - mens selve varebetegnelsen skal så i kalkulen.

Det går ikke, at jeg kun kan se 
1150 i min rulleliste - jeg skal kunne se 1150 Letmælk - hvor jeg så i kalkulen genner 1150 og så slår både varenavn og kostpris op i min kalkule.

Mener man kan - enig? - og i såfald, hvordan er det så jeg ser 2 kolonner, men kun gemmer den første kolonne (Nr) til brug for lopslag ?

Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 172
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 11:43
hov i ovenståender mener jeg 2 kolonner i min rulleliste - ikke i min kalkule (1'ste sætning)
Til top
Bjarnehansen Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger
Avatar

Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Status: Offline
Point: 5511
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjarnehansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 12:09

prøv at se på denne video
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 620
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 12:31
Hej Bjarne

Jeg kan ikke se, at videoen behandler den problematik, som forsøges løst her. Det er kun selve listen, som bliver dynamisk, og der ændres ikke på de drop-down-valgte tekster, hvis listen udvides eller ændres.
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 620
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 13:03
Prøv at se denne fil, hvor jeg har forsøgt med et "proof of concept":
uploads/1747/Forum_DropDown_Varekode.xlsm

Når man i arket "Kalkule" i drop-down-listen for "Varekode"  vælger f.eks. "1150_Letmælk", vil en Worksheet_Change-makro ændre det til 1150.

Datavalideringen er indstillet til IKKE at give en fejlmeddelelse, hvorved varekoden 1150 kan "indtastes" af makroen, selv om valideringslisten ikke indeholder 1150 uden en varetekst.

Håber, det giver mening. Ellers må du spørge Smile
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 172
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 15:03
Den model var jeg også inde på (men uden makroer mv - det er et stort ark med små 50 kalkuler der henter fra samme varetabel - så kan ikke lige overskud om en change-worksheet makro kan fixe det hele. 

Jer er 100+ vare i varetabellen inddelt i hovedgrupper med navngivne områder, så jeg først vælge hovedgruppe i en rullemenu og i cellen ved siden af, har jeg så en rullemenu, der kun viser vare fra det navngivne område i cellen til venstre (via en indirekte-funktion)

Min problem er, at jeg KUN vil have 1150 i celle B4 - men i min rullemenu både se 1150 og navnet (som du også har her) - så ville det virke.

Men den placerer jo netop HELE den sammenkædede celle i B4. 
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 620
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15.Maj.2024 kl. 15:15
Hvis du tillader makroen at køre, skulle den meget gerne kun efterlade varekoden (f.eks. 1150) i B4.
Jeg tror ikke, jeg kan hjælpe dig yderligere.
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Maj.2024 kl. 21:40
uploads/3092/Forum_DropDown_Varekode_Krogsgaard.xlsm - uploads/3092/Forum_DropDown_Varekode_Krogsgaard.xlsm

Hvis du ønsker skal du få :-) 
Der er to løsninger, 
uden navnestyring: Opdatere ikke i alle forhold
Med navnestyring:  mere stabil løsning
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 2
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23.Maj.2024 kl. 21:48
Filen ville ikke upload

Indsættes i C4

=HVIS.FEJL(B4&" "&INDEKS(tbl_vare[Navn];SAMMENLIGN(Kalkule!B4;tbl_vare[Kode];0));"-")
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk