Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


Makshviser, navngivent område mv

 Besvar Besvar
Forfatter
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 182
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Makshviser, navngivent område mv
    Sendt: 06.Jun.2024 kl. 11:46
Hejsa,

jeg skal have fundet nogle maks og min værdier i et navngivent område i en rækker jeg skal finde ud fra en indtastet værdi.

Jeg har lavet et ex i vedhæftede, hvor jeg også har forsøgt at forklare problemstillingen.

Jeg har f.eks. 10 rækker og 11 kolonner - dem har jeg flere af i forskellige navngivne områder.

Så skal jeg finde min og maks værdier i en række, der kan ændre sig - og rækkenr skal findes via jeg finder hvilken række en given værdi finde i - samme værdi kan stå i forskellige rækker i de enkelte navngivne områder.

Håber det sammen med filen her giver mening.uploads/852/Min_Maks_Navngivet_område.xlsx
Til top



Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 698
Accepteret svar Accepteret svar
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Jun.2024 kl. 08:56
Prøv med denne formel:

=MAKS(FORSKYDNING(INDEKS(INDIREKTE(B23);SAMMENLIGN(B24;INDEKS(INDIREKTE(B23);0;1);0);0);0;1;1;KOLONNER(INDIREKTE(B23))-1))

Og så udskifter du bare =MAKS med =MIN for at få mindste værdi.
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 182
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10.Jun.2024 kl. 19:56
Det ser sgu ud til, at virke.

1.000 tak - dykker lige ned i funktionen.

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 698
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jun.2024 kl. 07:47
Godt at høre Smile

Kan jeg lokke dig til at markere min løsning som accepteret?
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 182
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jun.2024 kl. 18:49
Hov det troede jeg, at jeg havde gjort - men havde måske glemt, at logge ind først.

Har lige prøvet igen.

Endnu engang tak for hjælpen.
Til top
SBB Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 03.Maj.2013
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 182
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SBB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11.Jun.2024 kl. 18:51
Det står, at jeg acceterede kl 08:56 igår ?

Skriv lige hvis det stadig ser forkert ud.

Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 698
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2024 kl. 08:04
Det ser rigtigt ud nu - så mange tak.
10.Jun.2024 kl. 08:56 er det tidspunkt, hvor jeg svarede dig Smile
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2024 kl. 11:45
Lidt korter med samme funktion. 
MIN(FORSKYDNING(A1;SAMMENLIGN(B24;A2:A10;0);1;1;12))
MAKS(FORSKYDNING(A1;SAMMENLIGN(B24;A2:A10;0);1;1;12))
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 698
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2024 kl. 12:51
@Krogsgaard - Dine formler anvender ikke det navngivne område ("Selskab_1"), så hvis der i et andet navngivet område (f.eks. "Selskab_2") er flere rækker med kontonumre end dem, som findes i det uploadede eksempel, bliver de ikke fundet. Og samme situation hvis dataene ikke starter i celle A1.

Men klart nok at KOLONNER(INDIREKTE(B23))-1) kan udskiftes med 12, fordi der er tale om alle kalendermåneder.
Til top
Krogsgaard Se dropdown
Bronze bruger
Bronze bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 46
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12.Jun.2024 kl. 15:47
@maxzpad - modtaget, Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk