Dansk Regneark Forum
  Hjælp Hjælp  Søg i forum   Arrangementer   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind


bogføringsprogram

 Besvar Besvar
Forfatter
Nordstjerne Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Okt.2024
Status: Offline
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordstjerne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: bogføringsprogram
    Sendt: 04.Okt.2024 kl. 13:34
jeg  er så småt igang med at lave bogføringsprogram uden makroer ( Emnet  visual basic er for stor mundfuld  p.t. )
Bogføringsprogrammet vil indeholde Resultatopgørelse, Status, hvor status er aktiver, primært anlægsaktiver; passiver - primært hvorledes aktiver finansieres . samt afskrivninger.

Vedr. resultatopgørelse: er begyndt med at lave en kassekladde - som  p.t. ser således ud:

Dato  Transaktion  Bilag  Analyse  tekst  Beløb  Bank  Anlægsaktiver   Anlægsaktiverlån

Dato formel: =DATO(ÅR(Jan!A1);MÅNED(Jan!A1)+1;DAG(Jan!A1)); bør formlen  ændres ?

Transaktioner: inddeles i  Bank indbetalinger  -  Bank  ud; Anlægsaktiver  indbetalinger  -  Anlægsaktiver -ud  m.m.

Bilag: Her er jeg  på bar bund

Analyse: Her har jeg  listet min kontoplan

Tekst: Her er jeg på bar  bund

Beløb: Her indtastes  transaktionens  beløb

Banken: Modkonto - her vil  jeg skrive  formel, som kæder dato, transaktion, bilag, analyse, tekst og beløb
Her er jeg på bar bund.  Løsningsforslag  ??

Vedr. modkonto: Jeg har foreløbig skrivet en formel, som inddrager Transaktion og Beløb således
=HVIS([Transaktion]=Refark!$A$2;[Beløb];HVIS([Transaktion]=Refark!A3;-[Beløb];0))

Vedr. Status ( aktiver og passiver ): Er slet ikke nået dertil.

Jeg  glæder mig til jeres  respons.






Til top



Til top
Krogsgaard Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger


Medlem: 26.Apr.2024
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 109
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krogsgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Okt.2024 kl. 13:56
Hvis du har et CVR nr er det Gratis at benytte et færdig program Billy.dk. Det virke bare. og er fyldt med AI så du skal gøre mindst mulig selv. 

Har du ikke et CVR nr ligger der mange ude på nette som er færdig og klar til brug.

Du kunne jo også lave et selv...Det tager tid

Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Niels Krogsgaard Otten
Til top
Nordstjerne Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Okt.2024
Status: Offline
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordstjerne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Okt.2024 kl. 14:39
Tak for svaret

Jeg vil selv lave  bogføringsprogrammet
Til top
InfoTAL Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Status: Offline
Point: 381
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér InfoTAL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Okt.2024 kl. 14:39
Til Nordstjerne.

Hermed vil jeg lige tilføje yderligere.
Der kommer ny bogføringslov B.163 fra maj 2022 og træder trinvis i kraft.
Mindre firmaer fra 1/1-2026, men der er undtagelse m.h.t. omsætning (o/300.000) og flere ting.
Dinero og Billy har som nævnt af Krogsgaard programmer, men bliver tilpasser de nye krav og bliver sikkert så med et abonnement. (cloud)
MEN der er mange forhold at tage hensyn til ved opstart.
Håber det bliver en god opstart, så alle forhold er med og det er med fremtid.


InfoTAL
v/H.C.
Bruger Excel 2021 DK, 64 bit.
Svar gives/modtages..
Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar
s.e.&o.
Til top
Nordstjerne Se dropdown
Forum Begynder
Forum Begynder
Avatar

Medlem: 02.Okt.2024
Status: Offline
Point: 4
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nordstjerne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04.Okt.2024 kl. 15:55
Tak for råd
Til top
maxzpad Se dropdown
Guld bruger
Guld bruger
Avatar

Medlem: 04.Aug.2016
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 705
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér maxzpad Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 7 timer 2 minutter siden kl. 12:19
Hej Nordstjerne

Jeg er ikke ude på at tage modet fra dig, men jeg har bare set utallige forsøg på det, du gerne vil bygge (et bogføringssystem) i Excel, og det er virkelig en hel del mere komplekst, end man måske lige regner med. Og da især hvis det udelukkende skal være baseret på formler og ingen VBA/makroer.

Du skriver, at du er begyndt med en kassekladde, hvilket jo lyder fornuftigt nok, men hvad skal der så ske, når kladden skal bogføres og gøres til endelige, bogførte transaktioner? Skal man så manuelt markere de transaktioner en-for-en, som skal bogføres? Hvordan vil du styre, at nogle transaktioner skal overføres til P/L (resultatopgørelse) og andre til B/S (balance/status)? Og kladden skal vel tømmes, når den er bogført - eller?

Det er ikke for at være negativ over for dit projekt, men jeg mener helt ærligt, at Excel ikke er særligt godt egnet til at bygge et bogføringssystem i. Heller ikke engang med makroer.
Til top
EXCELGAARD Se dropdown
Platin bruger
Platin bruger


Medlem: 27.Dec.2012
Land: Denmark
Status: Offline
Point: 5470
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér EXCELGAARD Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 6 timer 32 minutter siden kl. 12:49
Jeg har efterhånden lavet en del af den slags i Excel - både med rene formler og med makroer.
Lige fra blot en kassekladde til fulde ERP, med bogføring, fakturering, debitorer, kreditorer og lagerstyring.
(Jeg arbejder faktisk på et lige nu LOL)

Min erfaring er, at makro-baserede systemer er bedst, da et formel system hurigt bliver for langsomt, når man når et par tusind indtastninger.

Det er rigtigt nok, at den nye bogføringslov stiller visse krav til bogføringssystemer for foreninger og firmaer med en omsætning over 300.000, hvor det mest bureaukratiske er, at systemet skal være i stand til at udsende EAN-fakturer (EAN-fakturering forsvinder desværre fra Virk.dk).

De bedste Excel systemer jeg har lavet, og den vej, jeg næsten altid tager i vore dage er, at benytte en Access-database som lagring (selvom det er Excel, der startes op, og et Excel-interface, som brugeren arbejder i).
Brugeren behøver ikke engang vide, at der ligger en Access database bagved, da Excel selv opretter denne.
Og, har brugeren ikke Access installeret, kan man blot hente det gratis 'Access RunTime Library" fra Microsoft's egen hjemmeside.

Kort sagt: Vil man give sig i kast med denne opgave skal man virkelig tænke sig om fra starten af, og gøre sig klart hvad sit system skal kunne og hvordan det skal fungere.

Mit råd er, at, hvis der er den mindste chance for, at man kommer over 300.000 i omsætning engang i fremtiden, kan man lige så godt kaste sig om et rigtigt bogføringssystem fra starten af - og, der findes flere gratis systemer derude, men de danske Billy,dk er sikkert nok for de fleste.
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg.
Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag.
Til top
InfoTAL Se dropdown
Sølv bruger
Sølv bruger
Avatar

Medlem: 05.Okt.2017
Land: DK, 6900
Status: Offline
Point: 381
Indlæg funktioner Indlæg funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér InfoTAL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 44 minutter siden kl. 16:37
I fortsættelse af mit tidligere indlæg, ser jeg nu også indlæg fra maxzpad og Excelgaard.
Det understreger jo meget godt de mange ting, som skal med i beslutningen.
Hvis der er tale om omsætning u/300000 kunne det måske give inspiration ved at se her i Forum på "Del dine regneark" 1/6-2021 (Svensmarke).
MEN kravene bliver større fremover, som indlæggene også nævner.
InfoTAL
v/H.C.
Bruger Excel 2021 DK, 64 bit.
Svar gives/modtages..
Accepteret løsning: MARKER tråden med TAK/Accepteret svar
s.e.&o.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum tilladelser Se dropdown

© 2010 - 2024 Dansk Regneark Forum - en del af Excel-regneark.dk