Hej Anders
Jeg tror, det skyldes, at csv-filer ikke som sådan er Excel-filer (de er "flade tekstfiler"), og derfor gemmes talformateringen ikke, når du gemmer som csv fra Excel. csv-filer kan dog åbnes med Excel, og når man gør det, anvender Excel standardformateringen.
Jeg har lige foretaget en hurtig test, hvor jeg i Excel skriver tallet 123456789012345 (15 cifre), som jeg formaterer som tal og gemmer i en csv-fil. Når jeg efterfølgende åbner csv-filen med Notepad, står tallet rigtigt (dvs. også 15 cifre / uden videnskabelig notation), men hvis jeg åbner filen igen i Excel, står der 1,23457E+14 (standardformatering), som jeg så igen kan formatere til tal-visning og få det vist rigtigt i Excel.
Når jeg selv arbejder med csv-filer, der skal indlæses i andre systemer, anvender jeg så vidt det er muligt ikke Excel til redigering, fordi Excel f.eks. også fjerner foranstillede nuller, dvs. produktnummer 00012345 i csv-filen bliver til 12345 i Excel-filen, så når man efterfølgende gemmer csv-filen i Excel, vil nullerne også mangle i csv-filen.
Håber det giver mening :-)
Mvh Max