Hej Marc
Det er noget rod :-)
På kontrolarket, vil jeg bare skjule de kolonner der ikke skal vises.
Hvad skal der stå i de nye kolonner?
Hvis det bare er nogle beregninger på eksisterende data, så er det ikke noget problem. Så kan du bare oprette de ekstra kolonner til højre for kolonnerne på kontrolarket.
Hvis du derimod vil tilføje nye data fx. at rækker der er markeret med "Kontrol" skal godkendes at en anden medarbejder. Så kan du ikke bruge mit forslag.
Hvis der skal tilføjes nye data, vil jeg forslå, at du til højre for de eksisterende kolonner opretter de 10 nye kolonner og at alle data på Visitationsark kommer ind i en tabel ("Indsæt" - "Tabel"). Så kan du meget enkelt sorterer på data, og finde de rækker der er markeret med "Kontrol". Brug evt. funktionen "Frys ruder" under "Vis", så du hele tiden kan se kolonnerne til venstre og overskriften.
Hvis det bliver for uoverskueligt med alle de 25 kolonner, til kontrollen, kan du evt. indsætte 5 yderligere kolonner (inden de 10 nye), med overskriften fra de oprindelige kolonner. For at trække data over i de 5 kolonner skal du bare bruge formlen "=" og så den oprindelige celle.
Du skriver at en linje der har status "Kontrol", igen kan ændre status. Derfor vil jeg foreslå, at du opretter tre kolonner (du har dem måske allerede):
- Dato for visitation
- Dato for kontrol
- Kontrol af datoer
Hvis linjen er blevet kontrolleret, og efterfølgende ændre status, og bliver visiteret igen, med en ny dato, skal du kunne se det. Derfor skal du skrive en lille formel, der viser hvis visitationsdatoen ligger efter kontroldatoen. =HVIS(I17>J17;"OBS";"") hvor I17 er visitationsdatoen og J17 er kontroldatoen).
Kort sagt, vil jeg have alle data i et ark. Min erfaring er, at man ellers lige pludselig får blandet tingene sammen. Jeg ved ikke om min forklaring giver mening, men ellers er du velkommen til at sende mig en privat besked med dit telefonnummer, så kan vi ringe sammen.
God weekend
Jørgen