Forfatter |
Emne Søg Emne funktioner
|
Monsi
Bronze bruger
Medlem: 02.Nov.2015
Land: Danmark
Status: Offline
Point: 84
|
Emne: Macro til at gemme Sendt: 12.Nov.2019 kl. 20:17 |
Hej.
Jeg forsøger at lave en macro som kan gemme et excell ark i en bestmt mappe med samme navn som i en bestemt celle. Jeg har snuset rundt men syntes ikke at jeg kan finde noget som virker.
EKS: Filen skal gemmes i c:\Rapporter I Celle B3: står der (feks) Test.
Håber at en kan hjælpe mig på vej.
Mvh. Jan
|
|
|
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 12.Nov.2019 kl. 22:03 |
Jeg har fundet denne men den gemmer godt med det rigtige filnavn i forhold til celle navnet, men den gemmer filen i documenter.
Hvad skal der tilføjes for at få den til at genne i mappen c:\Rapporter
|
|
Mads32
Guld bruger
Medlem: 26.Feb.2016
Point: 1317
|
Sendt: 12.Nov.2019 kl. 22:15 |
Hej
Du viser ikke hvad du har fundet !!!!
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 12.Nov.2019 kl. 23:23 |
ups det glemte jeg. Public Sub SaveAsA1() ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=CStr(Range("B3").Value) End Sub
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 12.Nov.2019 kl. 23:43 |
Monsi skrev:
ups det glemte jeg.Public Sub SaveAsA1() ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=CStr(Range("B3").Value) End Sub
|
Og hvis det er muligt at gemme som PDF.
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
Medlem: 20.Nov.2011
Land: DK
Point: 5585
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 07:02 |
her er en kode der lave en pdf fil er brugt på en knap bare som info
Private Sub CommandButton2_Click() '--------------' ' Opretter PDF ' '--------------' Dim ArkNavn, DataSti, Filnavn As String ArkNavn = Ark1.Name DataSti = Sheets("setup").Range("b5").Value '"C:\koretid\" 'Der hvor filen skal gemmes, husk at afslutte med \ 'Filnavn = Sheets(ArkNavn).Range("v2").Value Filnavn = "Kortmaskine" & " - " & Sheets("Setup").Range("B6") & ".PDF" 'Tjekker om mappen 'DataSti' eksisterer, hvis ikke oprettes den If Dir(DataSti, vbDirectory) = "" Then MkDir DataSti End If 'Tjekker om filen findes If Len(Dir(DataSti & "\" & Filnavn)) > xlGreater Then If MsgBox("Files findes Allrede! vil du overskrive den?", vbYesNo) = vbNo Then Exit Sub End If 'Gemmer det aktive ark som .pdf Sheets(ArkNavn).ExportAsFixedFormat _ Type:=xlTypePDF, _ Filename:=DataSti & "\" & Filnavn, _ Quality:=xlQualityStandard, _ IncludeDocProperties:=True, _ IgnorePrintAreas:=False, _ OpenAfterPublish:=False MsgBox "Filen er gemt som..." _ & vbNewLine & vbNewLine & DataSti & "\" & Filnavn, vbInformation End Sub
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 15:36 |
Hej Bjarne.
Tak for koden, desværre kan jeg ikke få det til at virke.
Mvh. jan
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 16:19 |
Det her er lidt flovt.
Nu har jeg fået koden til at virke hvor den gemmer i den mappe jeg gerne vil have den til ud fra det som står i ark1 B3.
Jeg har tilføjet en ActiceX Objext (kommandoknap) som jeg bruger til at gemme med.
Nu kommer det store spørgsmål, jeg kan ikke finde adgangen til koden under knappen, kan en eller anden hjælpe med dette.
Mvh. Jan
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 16:49 |
Jeg har fundet koden, det var i filen som var genereret ud fra denne jeg kiggede i. Den originale fil indeholdt koden Private Sub CommandButton1_Click() Dim path As String
path = "c:\Rapporter\" Filename1 = Range("B3").Text Application.DisplayAlerts = False ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=path & Filename1 & ".xlsx", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook Application.DisplayAlerts = True ActiveWorkbook.Close
End Sub
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 16:58 |
Monsi skrev:
Jeg har fundet koden, det var i filen som var genereret ud fra denne jeg kiggede i.Den originale fil indeholdt koden Private Sub CommandButton1_Click() Dim path As String
path = "c:\Rapporter\" Filename1 = Range("B3").Text Application.DisplayAlerts = False ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=path & Filename1 & ".xlsx", FileFormat:=xlOpenXMLWorkbook Application.DisplayAlerts = True ActiveWorkbook.Close
End Sub | Mit næste spørgsmål, hvordan får jeg tilføjet sådan at den gemmer i PDF format.
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 17:49 |
se i linjen med type oppe i min besked med hele koden
|
Husk, at trykke på [Tak], hvis du kan lide et indlæg. Husk, at trykke på [Accepteret Svar], hvis du kan bruge et løsningsforslag. Med venlig hilsen - Bjarne Hansen - Microsoft 365 DK
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 18:29 |
Hej Bjarne.
Jeg har forsøgt at tilføje koden som gemmer filen i PDF formatet men jeg kan ikke rigtig få det at spille sammen med den anden kode jeg bruger.
Mvh. Jan
|
|
Bjarnehansen
Platin bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 18:46 |
prøv med denne
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=path & Filename1 & ".pdf", FileFormat:=xlTypePDF, _
|
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 13.Nov.2019 kl. 18:52 |
Det vil den ikke når jeg forsøger at Compile koden brokker den sig med denne meddelse "Syntax Error"
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 14.Nov.2019 kl. 14:19 |
Hej Bjarne.
Hvordan ville du tilrette den lange kode som du har lagt op hvis betingelserne skal se sådan her ud.?
Filen skal gemmes i C:\Rapporter Filen skal gemmes med den tekst som skrives i det første faneblad som hedder Rapport i B3. Og til sidst skal filen gemmes i PDF format.
Mvh. Jan.
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 14.Nov.2019 kl. 22:40 |
Er der ikke en venlig sjæl som kan og gider et hjælpe med denne for mig store udfordring.
Jeg har for søgt mig frem men kan desværre ikke få det til at virke. Jeg kan godt få den til at gemme som pdf ved at indspille en Macro, men så kan jeg ikke få den til at omdøbe i forhold til det som står i Ark1 celle B3.
Filen skal gemmes i C:\Rapporter Filen skal gemmes med den tekst som skrives i det første faneblad som hedder Rapport i B3. Og til sidst skal filen gemmes i PDF format.
Håber på lidt kvalificeret hjælp Mvh. Jan
|
|
Monsi
Bronze bruger
|
Sendt: 16.Nov.2019 kl. 23:16 |
Tak til Bjarne Hansen for hjælpen.